بسیاری از ما به دنبال راهی برای ساختن آینده مالی محکم برای خود و خانواده خود هستیم. خرید حق امتیاز یکی از راه‌های آن است. شما یک برند تثبیت شده با پایگاه مشتری داخلی به دست می‌آورید، به علاوه پشتیبانی، دانش و منابع فرانچایزر را در اختیار دارید.

 

در ظاهر، یک وضعیت بدون باخت به نظر می‌رسد

شخصی که در لپ تاپ به قرارداد امتیاز اشاره می کند، قبل از خرید حق امتیاز، دقت لازم را انجام می‌دهد.

به یاد داشته باشید، صرف نظر از آنچه که فرانچایز دهنده به شما می‌گوید که چقدر می‌توانید موفق باشید، همیشه تحقیقات خود را انجام دهید و با فرانچایزهای قبلی یا فعلی کسب و کاری که در نظر دارید صحبت کنید.

هیچ ضرری در انجام سعی و کوشش شما و داشتن یک دیدگاه جامع برای یادگیری بیشتر در مورد فرصت از زوایای مختلف وجود ندارد.

شما همچنین باید از یک وکیل متخصص در زمینه مشاور در قرارداد توصیه‌هایی دریافت کنید. آنها به شما کمک می کنند تا اصطلاحات حقوقی را در اسناد به زبان ساده پیمایش کنید و می‌توانند قبل از امضای خط نقطه قرارداد به هر سؤالی پاسخ دهند.

حقیقت این است که داشتن یک فرانچایز می‌تواند یک فرصت عالی باشد. با این حال، فقط بدانید که خرید یک فرانچایز یک تعهد بزرگ و تصمیمی است که زندگی را تغییر می‌دهد و هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد. اگر این واقعیت را بپذیرید، این ریسک اینکار می‌تواند ارزش پاداش را داشته باشد.

بنابراین، برای کمک به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر، هشت مورد را که باید هنگام ارزیابی فرصت‌های فرانچایز به آنها توجه کنید، عنوان کرده‌ایم.

 

  1.  زنده بودن فرانچایز

مدل کسب و کاری که تحت هر شرایطی رونق می‌گیرد چیزی است که برای رشد بلندمدت و قابل اعتماد بودن می‌خواهید. همچنین باید صنعت و نوع امتیاز فرانچایزی که می‌خواهید بخرید را نیز در نظر بگیرید. با این حال، عوامل زیادی دوام یک فرانچایز را تعیین می‌کنند.

آیا فرانچایز دهنده محصولات یا خدماتی را ارائه می‌دهد که خواسته‌های مصرف‌کنندگان را برآورده کند؟

ساعت در کنار پول نشان می‌دهد که چگونه سرمایه‌گذاری در یک تجارت پایدار برابر با رشد بلندمدت است

زیرا حق امتیازی که «خواست‌ها» در مقابل «نیازها» را فراهم می‌کند یا آنهایی که روندهای بازار را نادیده می‌گیرند، ممکن است در صورت عدم موفقیت اقتصاد یا کمبود تقاضای مصرف‌کننده، در ایجاد درآمد با مشکل مواجه شوند.

فرانچایزی که آزمون زمان خود را پس داده و همچنان در حال پیشرفت است، نشانگر خوبی برای دوام آن است. به همین ترتیب، فرانچایزهایی که یک محصول یا خدمات را به یک پایگاه مشتری گسترده می‌فروشند، می‌تواند کسب‌وکار تکراری را به ارمغان بیاورد، بسیار پایدارتر از آنهایی است که محصولاتی را با استفاده‌های محدود یک بار مصرف می‌فروشند.

به عنوان مثال، تعمیر سقف، یک فرصت عملی فرانچایز در صنعت خدمات خانگی است. مصرف‌کنندگان بدون توجه به شرایط اقتصادی یا سایر شرایط بازار به خدمات تعمیر سقف در تمام طول سال نیاز دارند.

افرادی که به رایانه نگاه می‌کنند، نمودارهای بازار مصرف‌کننده فرانچایز را تجزیه و تحلیل می‌کنند و به دنبال فرصت‌هایی هستند که نیازها در مقابل خواسته‌ها را برای مشتریان فراهم می‌کنند.

از سوی دیگر، امتیازات فصلی 365 روز در سال قابل اجرا نیستند. به عنوان مثال به فروشگاه‌های هالووین فکر کنید. شما باید در طول فصل فروش به اندازه کافی درآمد داشته باشید تا بتوانید بقیه سال را حفظ کنید یا منابع درآمد دیگری داشته باشید که بتوانید به آنها اعتماد کنید.

تحقیق در مورد تاریخچه یک فرانچایز چیزهای زیادی در مورد سودآوری آن به شما می‌گوید. آیا فرانچایز در طول سال‌ها رشد ثابتی را نشان داده است یا به نظر می‌رسد با تغییر روندها و شرایط اقتصادی رو به افول است؟

به رسمیت شناختن نام تجاری نیز یک شاخص عالی برای دوام فرانچایز است. برندهایی که مردم بلافاصله به آنها فکر می‌کنند و زمانی که محصول یا خدماتی می‌خواهند به آنها اعتماد می‌کنند، اغلب فرصت‌های قابل اعتمادی هستند. نکته مهم این است که آن فرانچایزهای معتبر برندهای معتبر ارزان نیستند.

در نهایت، به دنبال فرانچایزهایی باشید که در طول زمان با انجام تحقیقات خود برای یافتن موفقیت آمیز بودن یک امتیاز، رشد ثابتی را نشان داده اند.

 

  1.  هزینه‌های اولیه و پنهان فرانچایز

شما باید هزینه کامل خرید یک حق امتیاز را از قبل بدانید و از هزینه‌های پیش‌بینی شده عملیات روزانه کسب و کار ایده بگیرید. قرارداد حق امتیاز باید همه چیزهایی را که با خرید اولیه به دست می‌آورید مشخص کند. ارزیابی کنید که آیا چیزی که به دست می‌آورید ارزش هزینه‌های راه اندازی را دارد یا خیر. همیشه هزینه‌های غیرمنتظره یک امتیاز را در نظر بگیرید

در اینجا برخی از هزینه‌های احتمالی وجود دارد که باید قبل از خرید فرنچایز بررسی کنید.

هزینه‌های حق امتیاز: معمولاً پرداخت‌های مکرر ماهانه هستند که توسط شما به فرانچایز دهنده داده می‌شود. این هزینه‌ها به شما این امتیاز را می‌دهد که از برند یک فرانچایز و محصولات یا خدمات دارای علامت تجاری آن استفاده کنید. گاهی اوقات، آنها به پرداخت هزینه‌های بازاریابی و هزینه‌های کلی برای پشتیبانی از سیستم فرانچایز استفاده می‌کنند.

برخی از فرانچایزها به هزینه‌های حق امتیاز نیاز ندارند، اما راه‌های دیگری برای کسب درآمد برای حمایت از مدل کسب و کار پیدا می‌کنند. بپرسید که هزینه حق امتیاز به طور خاص چه چیزی را پوشش می‌دهد و آیا به جبران هزینه‌های شما در زمینه‌های دیگر کمک می‌کند.

هزینه‌های تبلیغات: اکثر فرانچایزها از شما می‌خواهند که برای هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات کمک کنید. اینها می‌توانند در حق امتیاز گنجانده شوند یا جداگانه پرداخت شوند. همچنین ممکن است بخواهید تبلیغات محلی انجام دهید تا به مشتریان بیشتری در منطقه خود دسترسی پیدا کنید. فقط بدانید که فرانچایز دهنده مسئولیتی در قبال این هزینه‌ها نخواهد داشت و باید هرگونه وثیقه بازاریابی یا طرحی را که قصد اجرای آن را دارید تأیید کند.

هزینه تبلیغات چقدر است، چگونه پرداخت می شود و چند وقت یکبار؟ چند سوال برای پرسیدن وجود دارد، اما غوطه‌ور شدن بیشتر در آنها ضرری ندارد.

فروشندگان محصولات و خدمات: برای بسیاری از فرانچایزها، محصولات واضحی وجود دارد که باید به طور خاص از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، مک دونالد از شما می‌خواهد که محصولات غذایی آنها را بخرید. اما در مورد محصولات و خدماتی که چندان واضح نیستند، اما برای اداره کسب و کار مورد نیاز هستند، چطور؟ به عنوان مثال می‌توان به لوازم تمیز کردن، جوهر چاپگر، کاغذ و نرم افزارهای اداری برای مدیریت عملیات و امور مالی و غیره اشاره کرد.

برخی از فرانچایز دهندگان با الزام آنها به خرید، اجاره، یا استفاده از محصولات و یا خدمات از فروشندگان یا تامین‌کنندگان شخص ثالث، پول بیشتری از امتیاز گیرندگان به دست می‌آورند. در حالی که این هزینه‌ها مورد انتظار است، اگر بخواهید در اطراف خرید کنید، نمی توانید به دنبال قیمت‌های بهتر باشید. شما به قیمت‌های فروشندگان و تامین کنندگان تعیین شده توسط فرانچایزر وابسته خواهید بود.

کارکنان کافی: هزینه‌های مربوط به نگهداری و آموزش کارکنان کافی. طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده، حقوق و دستمزدها از ژوئن 2022 بین 60٪ تا 70٪ هزینه‌های کارفرما را تشکیل می‌دادند.

اگر پیمانکاران مستقل استخدام نمی کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که مزایای کارکنان را به همراه هر آموزش تخصصی مورد نیاز به این هزینه‌ها اضافه کنید. همچنین در این هزینه‌ها بیمه، برنامه‌های بازنشستگی، مرخصی با حقوق، مالیات حقوق و دستمزد مورد نیاز برای کارکنان و غیره گنجانده شده است.

سرمایه در گردش: برخی از فرانچایز دهندگان از شما می‌خواهند که مقدار سرمایه در گردش را به عنوان شرط خرید حق امتیاز داشته باشید. حتی حق امتیازی که تبلیغ می‌شود، برای ادامه کار تا زمانی که سودآور شود، به پول نیاز دارد. اداره کسب و کار کوچک به شما توصیه می‌کند که به اندازه کافی برای پوشش هزینه‌های کسب و کار و زندگی برای 1-2 سال داشته باشید. این میانگین زمانی است که برای دانستن اینکه آیا سود می‌برید یا نه، طول می‌کشد.

هزینه‌های حقوقی و حسابداری: ما به داشتن یک وکیل اشاره کردیم که شما را در فرآیند خرید امتیاز، بررسی اسناد مربوطه و غیره راهنمایی کند. با این حال، برای تنظیم نحوه تقسیم و تنظیم هزینه‌های حق امتیاز به یک حسابدار نیاز دارید. سیستمی برای سازماندهی امور مالی کسب و کار ایجاد کنید.

شما باید مقداری پول برای کمک به پرداخت هزینه‌های استخدام یک وکیل حق امتیاز و یک حسابدار اختصاص دهید.

 

3.  محدودیت‌های فرانچایز

بسیاری از مردم برای این می‌خواهند کنترل بیشتری بر آینده مالی خود داشته باشند و از "رئیس" بودن لذت ببرند، جذب ایده مالکیت یک امتیاز می‌شوند. داشتن حق امتیاز به شما این امکان را می‌دهد که کسب و کار خود را اداره کنید، اما به این معنی نیست که کنترل کاملی بر نحوه عملکرد آن دارید.

اکثر فرانچایزها از شما می‌خواهند که حداقل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را رعایت کنید تا از یکپارچگی برند اطمینان حاصل کنید. آگاهی از این محدودیت‌ها قبل از امضای قرارداد فرانچایز می‌تواند شما را از پشیمانی نجات دهد.

سند غیر رقابتی روی میز با عینک و خودکار، این بندها ممکن است برنامه‌های توسعه تجارت آینده را محدود کند.

شرط عدم رقابت: برخی از قراردادهای فرانچایز شامل یک بند غیر رقابتی است که شما را از راه اندازی کسب و کار دیگری که امتیاز دهنده آن را رقابتی می‌داند، باز می‌دارد.

به عنوان مثال، اگر قبلاً دارای امتیاز نظافت خانه هستید. فرض کنید تصمیم دارید به تجارت تمیز کردن استخر بپردازید. یک بند عدم رقابت ممکن است مانع از افتتاح آن کسب و کار شما شود، زیرا این یک سرمایه‌گذاری مشابه است که شامل تمیز کردن محصولات و خدمات است. لذا می‌تواند شما را از گسترش به هر نوع کسب و کار "رقابتی" که توسط فرانچایزر تعیین می‌شود، باز دارد، حتی اگر آنها خدمات محصول دقیق را به طور مستقیم اما غیرمستقیم ارائه ندهند.

خوب است بدانید که آیا بند عدم رقابت وجود دارد یا خیر و فرانچایز چگونه تجارت رقیب را تعریف می‌کند. اگر احساس می‌کنید که به‌طور ناعادلانه‌ای از فعال کردن شغل دیگری محدود شده‌اید، گزینه‌های خود را بیابید.