مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز مهمترین اقدام برای شروع بیزینس است. به هر اندازه که مکان یابی و انتخاب لوکیشن شما بهتر و مناسب‌تر باشد، کسب و کار هم بهتر و موفق‌تر خواهد بود. البته مکان یابی مملو از جزئیات و نکات کلیدی است که هر یک به انتخابی هوشمندانه‌تر کمک می‌کنند. از این رو این نکات طلایی مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز را برای شما جمع‌آوری کرده و در ادامه شرح داده‌ایم.

اهمیت مکان یابی صحیح برای فرانچایز گیرنده

لوکیشن یا موقعیت مکانی فروشگاه، کسب و کار و یا خدمات بیزینس فرانچایز شما بیش از آنچه که تصور می‌کنید، اهمیت دارد. این مسئله می‌تواند از جوانب مختلفی فعالیت شغلی شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث پیشرفت و رشد یا حتی شکست گردد. بالطبع باید پیش از راه اندازی و مکان یابی کسب و کار فرانچایز خود از دلایل اهمیت آن اطلاع یابید. به طور خلاصه، بعضی از دلایل اهمیت این موضوع برای فرانچایز موارد زیر را شامل می‌شود:

  • هزینه‌ها: همان‌طور که می‌دانید، هر موقعیت مکانی در شهرها و مناطق مختلف نسبت به موقعیت دیگر هزینه‌های متفاوتی دارد. این اختلاف هزینه برای اجاره یا خرید واحد حتی گاهی به میزان باورنکردنی زیاد است. برای مثال با هزینه اجاره یک واحد در یک منطقه بالا شهر امکان خرید یک واحد در پایین شهر وجود دارد. اما آیا این کار ارزشش را دارد؟ به این ترتیب مکان یابی صحیح برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • نرخ بازگشت سرمایه: زمانی که هزینه‌های مذکور را برای مکان یا لوکیشن کسب و کار فرانچایز استفاده می‌کنید، با انتخاب و مکان یابی صحیح می‌توانید تا حدود زیادی سرمایه اولیه را زنده کنید.
  • دسترسی مشتری: بعضی از لوکیشن‌ها ویژگی‌های بسیار خوبی دارند و ممکن است مشاوران و کارگزاران املاک نظر شما را به آن‌ها جلب کنند. اما در صورتی که این مکان در نقطه نامناسبی باشد، مشتریان و به ویژه مشتریانی که با بازاریابی و تبلیغات جذب می‌کنید، به آن دسترسی نخواهند داشت.
  • میزان جذب مشتری: با مکان یابی حرفه‌ای و اصولی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز خود می‌توانید میزان جذب مشتری را چندین برابر کنید. مشتریان شما می‌توانند تنها مشتریان محلی در یک منطقه خاص باشند یا می‌توانند از نقاط مختلف شهر برای خرید محصول به شما دسترسی آسانی داشته باشند.‌

با توجه به این نکات اهمیت مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار، باید با دقت بیشتری نسبت به انتخاب اقدام کنید. به عبارتی دیگر، حتی اگر زمان کوتاهی دارید، نباید از این مرحله راه اندازی بیزینس خود ساده عبور کنید. در نتیجه با نکات طلایی مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز در ادامه، به شما برای تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کنیم.

نحوه مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز

به منظور مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز باید شش نکته و فاکتور مهم را مورد بررسی قرار دهید. بازار هدف یا مشتریان اولین و مهمترین نکته است که با توجه به آن می‌توانید لوکیشن بهتری را انتخاب کنید.

سپس گزینه‌های به دست آمده را اولویت‌بندی و بررسی کنید. در مرحله بعد اطلاعات هر یک را به صورت جداگانه پیدا کنید. ویژگی‌های مهم و پراهمیت یک لوکیشن کسب و کار فرانچایز را به یاد آورید و سپس انتخاب را بر اساس این داده‌ها انجام دهید. البته در مرحله پنجم و ششم باید دو نکته مهم دیگر را هم در نظر بگیرید؛ کارفرما یا فرانچایز دهنده و رقبا.

البته برای سهولت و درک بیشتر شما هر یک از این نکات را با جزئیات کامل بررسی کرده‌ایم:

  1. کسب‌وکار و بازار هدف را در نظر بگیرید.

پیش از هر چیزی و حتی پیش از اقدام به دریافت مشاوره از کارگزاران املاک و مشورت با فرانچایز مادر باید با بازار هدف به خوبی آشنا شوید. زمانی که مشتریان و نوع کسب‌وکار خود را کاملاً شناخته باشید، نیاز آن‌ها را هم بهتر درک خواهید کرد و بالطبع انتخاب بهتری برای مکان یابی خواهید داشت.

در ابتدا بیایید نگاهی به نوع کسب و کار فرانچایز بیاندازیم. کسب و کار شما یک فروشگاه زنجیره‌ای است یا یک رستوران معروف و یا حتی شاید فروشگاه لباس و ارائه دهنده خدماتی خاص. اگر از دسته اول یا همان فروشگاه، رستوران، کافه و یا موارد مشابه باشد، به اصطلاح پاخور اهمیت زیادی دارد.

همان‌طور که می‌دانید، هر موقعیت مکانی پاخور ندارد و دیده نمی‌شود. از این رو باید موقعیت‌هایی را که در نقطه کور هستند و دید خوبی ندارند، از لیست خود حذف کنید. در غیر این صورت، پاخور و یا بر خیابان بودن موقعیت، اهمیت چندانی نخواهد داشت.

دوم آنکه مشتریان بالقوه شما چه کسانی هستند؟ برای شناخت آن‌ها باید سایر فرانچایزها و فرانچایز مادر را در نظر بگیرید. برای مثال برای یک فروشگاه مواد غذایی یا رستوران اغلب مشتریان خانواده‌ها هستند و بالطبع لوکیشن شما هم باید برای آن‌ها دسترسی آسان‌تری داشته باشد.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: تفاوت فرانچایز و نمایندگی

  1. چه گزینه‌هایی در ذهن دارید؟

چه گزینه‌هایی در ذهن دارید؟

به احتمال زیاد از قبل چند مورد موقعیت را در ذهن خود دارید. حتی شاید بر اساس نکته قبلی، چند مورد را حذف و اضافه کرده باشید. باید در این مرحله گزینه‌های احتمالی خود را بشناسید و سپس اولویت‌بندی انجام دهید.

نباید هر گزینه‌ای که در ذهن دارید را حتماً نگه دارید و به اصطلاح به سراغ گزینه‌های دم دستی بروید. بلکه باید بر اساس ویژگی‌ها، هزینه‌ها و مشاوره صحیح فرانچایز دهنده و املاک نسبت به انتخاب موقعیت مکانی اقدام کنید. هزینه را تنها اولویت قرار ندهید و بر اساس آن موقعیت‌های مورد نظر را انتخاب نکنید. ممکن است به دلیل کمتر کردن سرمایه اولیه با انتخاب یک موقعیت ارزان‌تر، بعدها ضرر بزرگی را متحمل شوید.

برای مثال باید ویژگی‌های جغرافیایی و شرایط زندگی مردم محلی را در نظر بگیرید. به تعداد رقبا دقت کنید. مزایا و معایب را بسنجید و اولویت‌بندی صحیحی انجام دهید. سپس بر اساس سایر نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، انتخاب بهتری انجام دهید.

  1. سایر فرانچایزها اهمیت دارند.

در انتخاب و مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز، بعضی نقاط در نقشه و موقعیت‌های مکانی با عنوان نقاط خاکستری شناخته می‌شوند. منظور از نقاط خاکستری، جاها و اماکنی هستند که از قبل فرانچایز دیگری در نزدیکی آن‌جا قرار ندارد و به عبارتی یک شعبه دیگر از کسب و کار شما در آن منطقه نیست.

برای مثال در نقطه خاکستری، یک فروشگاه زنجیره‌ای دیگری هم از فروشگاه زنجیره‌ای فرانچایز شما در همان منطقه و در نزدیکی موقعیت مورد نظرتان واقع نشده است. اگرچه به طور معمول نزدیکی دو فرانچایز به یکدیگر در نقاط شلوغ شهر مانعی ندارد، اما پتانسیل کسب و کار رشد هر دوی شما را کم می‌کند. به عبارتی دیگر، مشتریان را تا حدودی بین شما تقسیم می‌کند.

به همین دلیل بسیاری از فرانچایزهای اصلی یا فرانچایزهای مادر در قرارداد چنین مسئله‌ای را ممنوع کرده‌اند. حتی بسیاری از آن‌ها دارای قرارداد فرانچایز منطقه‌ای هستند و باید در یک منطقه خاص که خالی از هر شعبه دیگری از کسب و کارتان است، یک موقعیت مکانی مناسب انتخاب کنید. در مجموع پیشنهاد می‌کنیم در جاهایی کسب و کار را راه اندازی کنید که نقاط خاکستری هستند.

  1. ویژگی‌های مهم فایل را بررسی کنید.

ویژگی‌های مهم فایل را بررسی کنید.

نباید صرفاً زیبایی هر لوکیشن را بررسی کنید و یا تک بعدی به آن‌ها نگاه کنید. باید به جهت انجام مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز به بهترین شکل ممکن از جوانب مختلفی هر موقعیت را مورد بررسی قرار دهید. مهمترین ویژگی‌هایی که باید در نظر بگیرید این موارد را شامل می‌شوند:

  • امکانات اطراف: دسترسی به لوکیشن یا مکان مورد نظر شما آسان است؟ در کدام قسمت شهر قرار دارد و چه قشری از جامعه در آن منطقه رفت‌وآمد بیشتری دارند؟ آیا جای پارک ماشین، ایستگاه مترو و ایستگاه اتوبوس به آن نزدیک است تا مشتریان رفت‌وآمد آسان‌تری داشته باشند؟
  • هزینه‌های آماده‌سازی: هزینه‌های موقعیت چگونه است؟ آیا جدا از هزینه‌های اولیه، به هزینه‌های اضافی و خاص دیگری برای ساخت‌وساز یا تغییر دکور و ویترین نیاز دارید؟
  • ترافیک: ترافیک و رفت‌وآمد در منطقه چه اندازه است؟ همان‌طور که می‌دانید، در مناطق پر رفت‌وآمد مشتریان بیشتری در دسترس هستند. البته هر منطقه‌ای برای هر کسب و کاری مناسب نیست. وابسته به محصول و خدمات شما، ممکن است در یک منطقه شلوغی که مشتریان نیازی به محصولات شما ندارند، مشتری کمتری جذب کنید. برای مثال رستوران زنجیره‌ای نباید در هر جایی بنا شود چراکه اغلب مردم به نقاط خاصی برای صرف غذا مراجعه می‌کنند.
  • منطقه: منطقه را وابسته به نوع خدمات، کسب و کار و فرانچایز خود انتخاب کنید. برای مثال اگر کسب و کار فرانچایز شما یک کافه با خدمات گران قیمت است، منطقه بالای شهر و مناطق گران قیمت انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.
  • ابعاد و طراحی: ابعاد و طراحی مکان یا فروشگاه مورد نظرتان هم نقش پررنگی در جذب مشتری دارد. علاوه‌بر این، باید برای استفاده بهینه از فضا برنامه‌ریزی کنید و سپس بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  • دید و موقعیت: به هر اندازه که موقعیت فروشگاه در جای بهتر و دید بیشتری قرار گرفته باشد، توجه مشتریان بیشتری جلب خواهد شد.
  1. نظر فرانچایز دهنده چیست؟

یکی از مهمترین مزایای فرانچایز برای فرانچایز گیرنده این است که همیشه یک کمک و مشاور مناسب به همراه دارد. به عبارتی در هر مرحله از راه اندازی کسب و کار که به مشکل خوردید یا به کمک نیاز داشتید، می‌توانید از تجارب فرانچایز مادر کمک بگیرید. در انتخاب موقعیت مکانی هم به همین شکل است. به دو صورت امکان کمک کردن از فرانچایز اصلی برای انتخاب مکان یابی وجود دارد:

اول آنکه می‌توانید به آسانی از فرانچایز دهنده درخواست کنید تا نظر خود را درباره موقعیت مکانی مورد نظر شما اعلام کند. از آنجایی که فرانچایزهای دیگر و به ویژه فرانچایز مادر در این زمینه دارای تجربه هستند، به احتمال زیاد در خصوص مناسب یا غیرمناسب بودن هر لوکیشن اطلاعات مفیدی داشته باشند.

دوم آنکه حتی می‌توانید از کسب و کار فرانچایز خود فراتر روید. برای مثال موقعیت سایر فرانچایزهای موفق را بررسی کنید. ببینید که شعب، نمایندگی و کسب و کارهای این فرانچایز در چه نقاطی از شهر و کشور گسترش پیدا کرده‌اند؟ آیا فرانچایزهای دیگر هم به همین شکل عمل کرده‌اند؟ آیا الگوی خاصی در مکان یابی فرانچایز آن‌ها وجود دارد؟ هر یک از موقعیت‌ها چه ویژگی‌های مشترک و مهمی دارند؟ جمع‌آوری این اطلاعات در انتخاب و تصمیم‌گیری بهتر کمک بزرگی خواهد بود.

  1. رقبا را فراموش نکنید.

یکی از مهمترین نکات در مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز، توجه به رقبا است

فرقی نمی‌کند که به کدام موقعیت، مکان و منطقه مراجعه کنید، همیشه رقبایی دور و نزدیک خواهید داشت. اما تعداد و نوع فعالیت آن‌‌ها در مناطق مختلف تفاوت دارد. برای درک بهتر مثال زیر را به خاطر بسپارید:

برای مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز که در زمینه فروشگاه زنجیره‌ای فعالیت دارد، باید تعداد سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های اطراف را در نظر بگیرید. به طور معمول سوپرمارکت‌های کوچک تهدید و رقیب چندان بزرگی نیستند؛ چراکه اجناس و محصولات آن‌ها به اندازه یک فروشگاه تکمیل نیست.

البته ممکن است به دلیل آشنایی بیشتر ساکنان محلی، مشتریان را تا حدود زیادی جذب کند. در نتیجه باید در هنگام انتخاب موقعیت تمامی این موارد را در نظر داشته باشید.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه را که در خصوص مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز اهمیت دارد، ذکر کنیم. امیدواریم بتوانید بر اساس این نکات بهترین انتخاب را رقم بزنید و در نهایت رضایت کامل داشته باشید.