چطور به یک خریدار حرفه ای از سوپرمارکت تبدیل شوید!!!

شاید باور نکنید اما در حال حاضر به صورت میانگین ، حدود بیست و پنج درصد از درآمد خانوارها در شهرهای متوسط به بالا به لحاظ جمعیتی صرف خرید کالای خواروباری میشود .

بله درصد بالاییست که مدیریت این بخش از درآمد و خرید ، تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و مدیریت مالی شما خواهد داشت .

پس با رعایت این قوانین طلایی به یک خریدار حرفه ای تبدیل شوید .

در مقالات بازاریابی بین المللی از عبارت competent customer  با برگردان مشتری صالح استفاده میشود که نمونه عینی آن را کودکان میدانند .

 

قوانین طلایی برای خرید کردن از سوپر مارکت

 

  1. سوپرمارکت ها در شکل نوین و مدرن امروزی بخشی از کالای تند گردش خود را بصورت روزانه و تازه دریافت می کنند و این تصور که روزهای خاصی در هفته روز مناسب خرید است تصور و باور غلطیست و بهتر است تصحیح کنیم برای بعضی کالاهایی که نیاز داریم بصورت تازه مصرف کنیم ، زمان مناسب خرید صبح زود می باشد .

 

  1. از سوپر مارکت ارزان ، صرفا بخاطر ارزان بودن خرید نکنیم . بعضی از سوپر مارکت ها کالاهای قدیمی و یا با کیفیت نامناسب را با قیمت ارزانتر عرضه می کنند .

 

 

  1. از مغازه هایی که به تعداد کافی یخچال ندارند یا کالاها را در یخچال انباشته کرده اند خرید نکنیم .

 

  1. چیدمان زیبا دلیل با کیفیت بودن کالا نیست . به کالاها دقت بیشتری داشته باشید .
  2. با فروشنده محترمانه برخورد کنید تا هم مشاوره بهتر و هم حس خرید خوبی را تجربه کنید .

 

  1. بعضی کالاها را میتوانید بصورت تلفنی یا اینترنتی از مغازه یا اسنپ اکسپرس خرید کنید.

 

 

  1. فروشنده هم ممکن است اشتباه کند . اگر از سوپرمارکتهای قدیمی خرید می کنید موقع حساب کتاب بدون خجالت کشیدن خودتان دوباره قیمت ها را حساب کنید مگر اینکه از یک فروشگاه زنجیره ای با سیستم حسابداری و صندوق و بارکد خوان خرید کنید .

 

  1. حتی الامکان از خرید فله ای اجتناب کنید مگر برای بعضی کالاهای خاص . گاهی (تاکید میکنیم گاهی ) فروشگاه های غیر رسمی کالاهای نا متعارف و بدون شناسنامه و با تاریخ نامشخص را بصورت فله ای عرضه می کنند.

 

 

  1. به تارخ های تولید و انقضا توجه کنید . روی بعضی کالاها ، تاریخ دیگری هم به عنوان زمان بهینه مصرف درج شده که در ایران این تاریخ خیلی کم استفاده می شود .

 

  1. کالای غیرسوپرمارکتی را از سوپرمارکت نخرید . به عنوان مثال خرید آجیل از سوپرمارکت خرید معقولی نیست مگر اینکه زنجیره ای باشد و متعهد به قوانین اتحادیه و یا بصورت بسته بندی استاندارد با تاریخ مصرف و استانداردهای غذایی .
  2. .اگر تاریخ تولید و تاریخ مصرف علایم خراشیدگی و پاک شدگی داشت از خرید اجتناب کنید .
  3. در موقع گرسنگی خرید نکنید . به لحاظ روانشناسی وقتی شما گرسنه اید ناخودآگاه شما حریصانه دستورخرید بیش از نیاز و خارج از سبد استاندارد خانوار میدهد و عمدتا این کالاها کالاهای خوشرنگ و قندی و تنقلاتی و  گران قیمت می باشند .
  4. مواد غذایی خام را از فروشگاه های معتبر و یا فروشگاه های زنجیره ای یا هایپرها خرید کنیم .
  5. بسته بندی مواد غذایی خصوصا غذاهای انجمادی نباید مخدوش و آسیب دیده باشند .
  6. خرید لبنیات فله ای ممنوع است . در کارخانه های معتبر با روشهای فوق مدرن پاستوریزه و هموژنیزه و .. هم با تشکیک فراوان و آزمایشهای گوناگون کیفیت لبنیات بررسی میشود و تاریخ مصرف درج میشود . (به خصوص خامه یا لبنیات غیر ترش)
  7. هیچ ماده غذایی ای که تغییر شکل داده مناسب خرید نیست . برای مثال سس یا پنیری که دو فاز شده یا موادی که تغییر رنگ داده اند .
  8. کنسر با قوطی له شده یا زنگ زده نخرید .
  9. جدای از تاریخ مصرف ، نحوه نگهداری کالا توسط فروشنده هم مهم است . گاهی کالای سرد مدتها ، در انتظار رفتن به یخچال کف مغازه باقی می مانند .
  10. کالاهای گوشتی باید در یخچالهای با قابلیت دمای منفی هفت درجه نگهداری شوند .  یخچالهای روباز این قابلیت را ندارند مگر بصورت موقت و دسترسی آسان مشتری برای مدت کوتاه
  11. مثل بچه ها با لیست خرید وارد سوپرمارکت شوید و حتی الامکان به لیست خود وفادار باشید . اگر توجه کنید بچه ها با یک دستور خرید ذهنی مثل خرید یک بستنی وارد مغازه می شوند بستنی میخرند و کاملا راضی از مغازه خارج میشوند و به کالاهی دیگر توجهی نمی کنند که نمونه عینی ومثال زدنی برای عنوان مشتری ذیصلاح می باشند .

 

فروشگاه های زنجیره ای گندم حامی اقتصاد خانواده و اصلاح الگوی خرید و به صرفه و اندازه با ایجاد کیفیت و تنوع کالایی مناسب در سوپرمارکت های محلی از این کسب و کار حمایت خواهد کرد .

 

کنار هم کیفیت خرید وبخشی از کیفیت زندگی را با توزیع عادلانه و رفاه در ایران عزیزمان ارتقا خواهیم داد .