4. تأیید مکان

فرانچایز دهنده معمولاً در تأیید مکان حرفی برای گفتن دارد. قبل از اینکه قرارداد فرانچایز را امضا کنید، مطمئن شوید که از موقعیت فرانچایز مشکلی ندارید. قبل از تصمیم‌گیری باید به چند نکته فکر کرد.

سرزمین های حفاظت شده: تا به حال مترو را در یک ایستگاه و سپس در چند صد ایستگاه دورتر از آن دیده اید؟

مترو با یک نقص اساسی در فروش فرانچایزهایش تسخیر شده است. داشتن تعداد زیادی از فرنچایزهای مشابه در نزدیکی یکدیگر باعث ایجاد رقابت در بین مالکان می‌شود. به دنبال فرصتی باشید که «سرزمین‌های محافظت شده» را ارائه می‌دهد.

این بدان معناست که فرانچایز دهنده امتیاز دیگری را در چند مایل مشخص از مکان شما باز نمی‌کند. یک قانون سرانگشتی خوب این است که همیشه بررسی کنید تا ببینید نزدیکترین فرانچایز چقدر نزدیک است. به طور معمول فرانچایزها تاییدیه مکان نهایی را دارند

اجاره املاک و هزینه های مجوز : شما مسئول اجاره املاک و کلیه مجوزهای تجاری برای حق امتیاز خود خواهید بود. در بسیاری از موارد، امتیاز دهنده قبلاً ملک را اجاره کرده است و صاحبخانه تجاری آن را به شما اجاره می‌دهد.

هزینه‌های اجاره فضا برای فرانچایز آینده شما باید برای شما و فرانچایز دهنده منطقی باشد. یک فرانچایز دهنده خوب با شما در مورد اجاره با صاحبخانه محل امتیاز شما همکاری خواهد کرد. هزینه‌های اجاره باید منعکس‌کننده آن چیزی باشد که سایر کسب‌وکارها برای اجاره/مالکیت املاک تجاری تجاری می‌پردازند.

آمار موقعیت مکانی: مکانی که در آن قرار دارید بر موفقیت کسب و کار شما تأثیر دارد. اگر بازار هدف شما قصد خرید چیزی را که شما ارائه می‌دهید ندارد، پرداخت هزینه‌ای برای اجاره امتیاز فرانچایز شما در یک مرکز خرید منطقی نیست. به مشتری ایده آل خود فکر کنید و به احتمال زیاد از کجا خرید کند. اگر حاشیه سود شما اجاره شما را توجیه نمی کند، پس در مکان اشتباهی قرار گرفته اید.

در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید: آیا موقعیت مکانی روستایی است یا شهری، آیا تقاضا برای محصول شما در منطقه وجود دارد و آیا کسب و کارهایی در این نزدیکی وجود دارند که می‌توانند به موفقیت کمک کنند یا مانع از موفقیت شوند؟ شما حق امتیاز خود را نزدیک شرکت‌هایی می‌خواهید که بیشترین ترافیک را در آنها مشاهده می‌کنید. محل قرار گرفتن رقبای نزدیک شما را بر روی نقشه مطالعه کنید و ارزیابی کنید که موقعیت فرانچایز آینده شما تا چه حد از آنها فاصله خواهد داشت.

در مورد ترافیک، آمار جرم و جنایت و میزان دسترسی به کسب و کارتان از جاده‌ها یا خیابان‌های اصلی نزدیک بدانید. یک روز را صرف صحبت با دیگر صاحبان فروشگاه کنید تا بررسی کنید که کسب و کار در آن منطقه چقدر فعال است. آیا کسب و کار ثابت است، آیا در طول هفته بالا و پایین وجود دارد و کدام زمان از روز در یک مکان خاص شلوغ‌ترین است؟

اینها چند سوال برای پرسیدن هستند، اما نقطه شروعی برای یادگیری بیشتر در مورد مکان آینده شما و اینکه چقدر برای اداره یک تجارت موفق مفید است.

 

5.  ادعای تضمین شده موفقیت

در پایان، فرانچایزها می‌خواهند یک امتیاز را به شما بفروشند. یکی از راه هایی که آنها این کار را انجام می‌دهند این است که به شما می‌گویند چقدر می‌توانید به طور بالقوه درآمد کسب کنید.

گاهی اوقات آنها نمونه‌هایی از بهترین سناریوها را از گروه منتخبی از فرانچایزها به شما نشان می‌دهند که در شرایط ایده‌آل عملکرد خوبی دارند. در حالی که فرانچایز دهنده بی صداقت نیست، آنها تصویر کاملی را به شما ارائه نمی‌دهند.

شما نمی‌توانید قبل از شروع فعالیت، تعیین کنید که چقدر با حق امتیاز خود موفق خواهید شد و همچنین حق امتیاز دهنده نیز نمی‌تواند. عوامل زیادی سودآوری یک کسب و کار را تعیین می‌کنند که قبلاً درباره برخی از آنها صحبت کردیم.

به طور خاص به سه مورد توجه کنید:

  • برآورد سرمایه‌گذاری اولیه
  • تعهدات صاحب امتیاز
  • رسانه‌ها و اطلاعات صاحب امتیاز

نکته سوم مهم است زیرا آنچه را که برای تماس با سایر فرانچایزها نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد. پرسیدن از دیگران در مورد تجربیات آنها می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد امتیاز مورد نظر شما آشکار کند. شما معمولاً پاسخ‌های صادقانه و توصیه‌های شفاف در دنیای واقعی را بدون پیشنهاد فروش دریافت خواهید کرد.

علاوه بر صحبت با دیگر صاحبان حق امتیاز، به دنبال رفتارهای نگران کننده از سوی فرانچایز باشید. این رفتارها شامل تاکتیک‌های فروش با فشار بالا، امتناع از ارائه مدارک مورد نیاز (یا توقف) و طفره رفتن از سؤالات است.

نماینده فرانچایز شما باید به همه سؤالات به‌طور واضح و مختصر پاسخ دهد. آنها همچنین باید بتوانند هر هزینه مرتبط با خرید فرانچایز شما را توجیه کنند.

 

6.  شرایط تمدید

ممکن است تصور کنید که خرید فرانچایز به معنای مالکیت آن برای مادام العمر است، اما اکثر فرانچایزها از شما می‌خواهند که قرارداد خود را پس از مدت مشخصی تمدید کنید. طول دوره از یک فرانچایز به فرانچایز دیگر متفاوت است.

بپرسید که آیا هنگام تمدید امتیاز شما هزینه‌های اضافی وجود دارد، مدت تمدید چقدر است و آیا عواملی وجود دارد که می‌تواند از تمدید جلوگیری کند. همچنین بپرسید که آیا می‌توانید بدون جریمه تمدید نکنید.

 

7. خاتمه فرانچایز

یک فرانچایز به دلایل زیادی حق فسخ قرارداد حق را دارد. این می‌تواند هر چیزی باشد، از عدم پرداخت حق امتیاز گرفته تا درگیر شدن در رفتاری که امتیاز دهنده احساس می‌کند به طور بالقوه می‌تواند به اعتبار و ارزش برند آسیب برساند.

قرارداد فرانچایز با مهر و قلم خاتمه یافته است. بررسی کنید که چه دلایلی برای فسخ وجود دارد

در مورد دلایل خاص خاتمه فرانچایز بپرسید. شما هرگز نمی‌دانید که آیا فرانچایز دهنده می‌تواند فرانچایزهای خود را شکست دهد یا خیر، اما برای محافظت از خود، بندهای قانونی را در قرارداد اعمال می کند. شما هرگز نمی‌خواهید در موقعیتی قرار بگیرید که یک فرانچایز شما را در معرض شکست قرار دهد.

 

8. رابطه امتیاز دهنده/فرانچایز

رابطه بین فرانچایز و فرانچایز گیرنده نقش زیادی در موفقیت شما دارد. برخی از عواملی که می‌توانند بر توانایی شما برای داشتن یک حق امتیاز تأثیر بگذارند عبارتند از نحوه رفتار فرانچایز دهنده با فرانچایزهای خود.

دو نفر با هم نشسته‌اند و درباره استراتژی بحث می‌کنند. به دنبال فرانچایزر باشید که با شما مانند یک شریک رفتار کند نه یک عدد

به عنوان یک صاحب امتیاز، شما می‌خواهید احساس کنید که یک شریک هستید، نه فقط یک کارمند. همچنین، آیا فرانچایز دهنده در فعالیت‌های بیرونی که با اعتقادات شما همسو نیستند، مشارکت می‌کند یا از آنها حمایت می‌کند؟ اگر آنها این کار را انجام دهند لزوماً یک معامله شکن نیست، اما می تواند باعث مشکلاتی شود که رابطه کاری شما را دشوار می‌کند.

 

از دیگر مالکان فرانچایز بپرسید که رابطه آنها با فرانچایز چگونه است. برخی از سوالات عبارتند از: "آیا آنها به نظرات و پیشنهادات گوش می‌دهند، آیا آنها به اندازه شما در موفقیت شما سرمایه‌گذاری می‌کنند و خطوط ارتباطی بین دو طرف چقدر باز است؟

 

9. آموزش و پشتیبانی

دانش کسب و کاری که می‌خواهید شروع کنید برای پایه‌ای ضروری است که به شما کمک می‌کند آن را به کار بگیرید. آموزش فرانچایز باید به اندازه کافی عمیق باشد تا تمام آنچه را که برای راه‌اندازی کسب و کار خود نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد.

یک فرانچایزر خوب به شما آموزش‌های جامعی می‌دهد که سال‌ها در این تجارت بوده‌اید، حتی اگر در صنعت فرانچایز تازه وارد باشید.

"آموزش اولیه شامل چه چیزی است؟ آیا آموزش اضافی در دسترس است و هزینه آن چقدر است؟" سوالات عالی هستند اکثر فرانچایزها آموزش اولیه و پشتیبانی را با هزینه‌های راه اندازی ارائه می‌دهند، سپس آموزش‌های اضافی را با پرداخت هزینه ارائه می‌دهند.

جلسه کارگاهی با افرادی که سر میز جمع شده‌اند. اطمینان حاصل کنید که فرصت فرانشیز، آموزش و پشتیبانی کافی را ارائه می‌دهد.

آموزش اضافی می‌تواند اختیاری باشد، اما می‌تواند راهی عالی برای فرانچایزهای جدید جهت گسترش دانش و تقویت مهارت‌های خود باشد.

این فقط یک تصویر فوری از همه چیزهایی است که برای ارزیابی فرصت فرانچایز دادن و تحقیقات پشت صحنه قبل از سرمایه‌گذاری باید انجام دهید.

اگر مدت زیادی است که به‌طور جدی به داشتن یک حق امتیاز فرانچایز فکر کرده‌اید، مکانی وجود دارد که ما می‌دانیم که در آن می‌توانید فرصتی پیدا کنید.

 

آیا برای یک راه اندازی یک فرانچایز آماده هستید؟

آیا برای داشتن یک کسب و کار فرانچایز که می‌توانید روی آن تکیه کنید آماده‌اید؟ خرید حق امتیاز یک مکان عالی برای شروع پس از انجام تحقیقات نیاز است. از پرسیدن سوال نترسید. هرچه بیشتر بدانید، آمادگی بهتری خواهید داشت و احتمال بیشتری وجود دارد که موردی را پیدا کنید که متناسب با نیازهای شما باشد.