اداره یک کسب و کار می‌تواند استرس‌زا باشد. شما زمان، انرژی و پول را صرف ایجاد و رشد یک شرکت موفق می‌کنید. شما این کار را انجام می‌دهید زیرا عاشق کاری هستید که انجام می‌دهید و رئیس خود هستید، اما با این وجود، استرس اجتناب ناپذیر است.

چه تازه کارآفرین در صنعت باشید و چه مدتی است که صاحب یک شرکت تاسیس شده‌اید، باید راه‌هایی برای مدیریت استرس ناشی از داشتن یک کسب و کار بیابید. این 5 نکته را برای مدیریت استرس در محل کار دنبال کنید.

 

پنج نکته مدیریت استرس برای صاحبان مشاغل

 

نکته 1: تفویض اختیار

وقتی صاحب یک کسب‌وکار کوچک هستید، وسوسه‌انگیز است که بخواهید در هر بخش از کسب‌وکارتان مشارکت داشته باشید. ممکن است در مورد اجازه دادن به کارمندان بدون نظارت مردد باشید، یا شاید احساس کنید که باید شخصاً با مشتریانی که شکایت یا سؤال دارند تماس بگیرید. در حالی که ممکن است زمانی که برای اولین بار شروع به کار می‌کنید بتوانید همه این کارها را انجام دهید، این ذهنیت با رشد کسب و کار شما پایدار نخواهد بود. استفاده بیش از حد از کلاه می‌تواند و به ناچار باعث استرس شود.

همانطور که ضرب المثل قدیمی می‌گوید: "در "تیم" "من" وجود ندارد. تیمی از کارمندانی ایجاد کنید که بتوانید به آنها اعتماد کنید و وظایف را به آن افراد محول کنید. قبل از واگذاری مسئولیت‌ها، به طور واضح فرآیندها و استراتژی‌ها را مشخص کنید تا کارکنان شما بدانند که چگونه وظایف خود را به درستی انجام دهند و به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که کارها به درستی تکمیل شده‌اند.

 

نکته 2: با مشتریان خود صادق باشید

این وسوسه انگیز است که بخواهید هر شغلی را بپذیرید و هیچ کس دوست ندارد به مشتری نه بگوید. با این حال، اگر شما و تیم‌تان به طور کامل رزرو شده‌اید، باید با مشتریان خود صادق باشید.

به عنوان مثال، اگر خدمات شما به مدت یک ماه کاملاً رزرو شده است و مشتری اصرار دارد که باید چمن او را ظرف چند روز یا چند هفته آینده سرویس کنید، اجازه ندهید فشار یا احساس گناه به شما وارد شود. با مشتری خود مودب و صادق باشید. به آنها اطلاع دهید که خدمات شما در بقیه ماه رزرو شده است و در مورد در دسترس بودن بعدی خود با آنها صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که تجارت آنها برای شما مهم است و در عین حال با آنچه امکان پذیر است صادق باشید.

اگر احساس می‌کنید این کار به کاهش ضربه کمک می‌کند و برای حفظ رضایت مشتری تلاش می‌کند، می‌توانید انگیزه‌ای برای صبر مشتری به او ارائه دهید.

به یاد داشته باشید اگر در زمانی که زمان مناسبی وجود ندارد، خدمات را فشرده کنید، فقط استرس بیشتری را برای شما، کارمندان و به نوبه خود مشتریان‌تان افزایش می‌دهد.

 

نکته 3: تکنولوژی اهرمی

وقتی صاحب یک کسب و کار هستید، جای تعجب نیست که کارهای زیادی در فهرست کارهای خود داشته باشید. استرس می‌تواند از انجام کارهای بیش از حد در یک زمان، مانند تنظیم برنامه‌های روزانه، محاسبه بودجه، نظارت بر کارکنان، تأیید حقوق و دستمزد و بسیاری موارد دیگر ناشی شود.

با استفاده از فناوری که سیستم ها و فرآیندهای شما را خودکار می کند، مقداری از این استرس را کاهش دهید. نرم‌افزارهای مختلف منابع انسانی، برنامه‌ریزی و حسابداری را برای کمک به کارهای اداری در نظر بگیرید.

 

نکته 4: فرهنگ باز پرورش دهید

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش استرس در محیط کار، ایجاد و پرورش یک فرهنگ باز و شفاف است. کارمندان شما باید احساس راحتی کنند که به سراغ شما بیایند تا نگرانی‌هایی را که ممکن است در محل کار داشته باشند، مانند کار بیش از حد، احساس استرس ناشی از مسئولیت‌های شغلی خود یا ایجاد مشکل بین همکاران، بیان کنند. آنها باید اعتماد کنند که می‌توانند پیش مدیر خود بیایند.

عدم ایجاد یک فرهنگ شفاف می‌تواند منجر به عادات ناسالم در کارکنان شود. این می‌تواند باعث شود آنها در محل کار ضعیف عمل کنند و در نتیجه بر رضایت مشتری تأثیر بگذارند. در نهایت می‌تواند منجر به ترک آنها برای کار دیگری شود. برای جلوگیری از فرسایش پرهزینه، اطمینان حاصل کنید که با همدلی و آگاهی رهبری می‌کنید و در عین حال فرهنگ پشتوانه شفافیت را تشویق می‌کنید.

 

نکته 5: تسکین دهنده استرس خود را پیدا کنید

صرف نظر از اقداماتی که برای کاهش استرس در محل کار انجام می‌دهید، در نهایت، هیچ راهی برای همه کارساز نیست. به همین دلیل است که کشف آنچه برای شما مفید است بسیار مهم است. راه‌هایی را بیابید که به شما در کاهش استرس در حین کار و بعد از ساعت کاری کمک می‌کند.

 

در طول کار، حتماً استراحت‌های دوره‌ای داشته باشید، یک ناهار سالم بخورید و شاید به موسیقی یا پادکست گوش دهید. اگر نقش شما عمدتاً روی میز انجام می‌شود، زمانی را برای بیرون رفتن از هوای تازه و نور خورشید اختصاص دهید.

پس از ساعات کاری، از شغل و مسئولیت‌های کاری خود جدا شوید. از فکر کردن به شغل خود خارج از برنامه کاری معمولی خود اجتناب کنید. اگرچه ممکن است انجام این کار دشوار باشد، به خصوص اگر کسب و کار شما در مرحله رشد قرار دارد، اما زمان دوری از کار برای سلامت روان شما ضروری است.