اگرچه یک محیط کاری سمی ممکن است برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشد، اما اکثر مردم در مورد تعریف محیط کار مثبت توافق دارند.

محیط کار مثبت در محیط سنتی به محیط کاری اشاره دارد که در آن کارکنان احساس هیجان، شادی و قدرت برای انجام بهترین کار خود می کنند. جایی که مردم از لحاظ حرفه ای، عاطفی و فیزیکی احساس امنیت و حمایت می کنند.

وقتی به یک محیط کاری مثبت فکر می کنیم، احتمالاً اولین چیزی که به ذهن ما می رسد، جو کلی در محل کار است. مردم، فرهنگ عمومی و روابط کاری عالی برخی از عناصر کلیدی هستند که به فضای عمومی کمک می کنند.

محیط کار مثبت باعث حفظ کارمندان و سود شرکت می باشد - لزوماً یک کشف پیشگامانه نیست که حفظ کارمندان و سود شرکت را به یک محیط کاری مثبت مرتبط کند. وقتی افراد احساس می کنند مورد احترام، حمایت و مراقبت هستند، به طور طبیعی احتمال بیشتری دارد که به یک سازمان متعهد شوند و با ارزش هایی که آن سازمان ترویج می کند، هماهنگ شوند. برعکس، وقتی سازمان‌ها نتوانند از طریق یک محیط کاری مثبت، یک تجربه عالی برای کارمندان ایجاد کنند، رفتارهای سمی در محل کار ایجاد می‌شود. رفتارهای منفی و فرهنگ سمی در محل کار، در نهایت منجر به افزایش جابجایی کارکنان و هزینه‌های منابع قابل توجهی برای شرکت‌ها می‌شود.

محیط کار مثبت باعث بهره وری می شود - کارگرانی که سطوح بالاتری از رضایت شغلی را تجربه می کنند، به احتمال زیاد مشارکت بیشتری نشان می دهند و احساس تعهد بیشتری برای دستیابی به اهداف شرکت می کنند. فرهنگ محل کار که نگرش ها و رفتارهای مثبت را پرورش می دهد، به طور طبیعی باعث می شود که کارمندان با ایجاد ارتباطات قوی نسبت به ماموریت و چشم انداز شرکت، بهترین عملکرد خود را داشته باشند. در عین حال، یک محیط کاری پر استرس و مسموم، بهره وری کارکنان را کاهش می دهد و علاوه بر ایجاد اثرات منفی دیگر بر سلامت جسمی و روانی افراد، بهره وری کارکنان را کاهش می دهد.

محیط کار مثبت، نیروی کار انعطاف‌پذیر ایجاد می‌کند - یک فرهنگ سازمانی قوی احتمالاً نیروی کار را متصل و متعهد به ارزش‌های مشترک حتی در هنگام چالش‌ها نگه می‌دارد. این انعطاف‌پذیری نیروی کار به‌صورت ارگانیک به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا نه تنها زنده بمانند، بلکه رشد کنند و در طول تغییرات بهتر سازگار شوند.

یک محیط کاری مثبت، خلاقیت و نوآوری را تقویت می کند - کارمندانی که در یک محیط کاری مثبت کار می کنند، به طور طبیعی احتمال بیشتری دارد که سطوح بالایی از شادی را تجربه کنند. ارتباط موثر، احساس تعلق و حمایت برای پیگیری رشد، همه عناصر یک محیط کاری مثبت هستند که تا حد زیادی به رضایت و شادی کارکنان کمک می کند و فرصت های بیشتری برای شکوفایی خلاقیت و نوآوری ایجاد می کند.