چگونه فروش خود را در سوپرمارکت افزایش دهیم

 

تنوع کالا نقش بسیار موثری در تداوم خرید مشتری و ایجاد وفاداری داره. تنوع کالا نقش بسزایی رو در کاهش هزینه سفر برای مشتری داره .

یعنی اگر کالا و تنوعی در فروشگاه شما نباشه ، طبیعتاً مشتری می خواهد مراجعه کند به یک سوپرمارکت دیگر و این هم برای خود مشتری ایجاد هزینه می کند و هم برای شما ایجاد تهدید می کنه که ممکنه به مرور زمان مشتریاتون رو از دست بدید.

همجواری شما نقش خیلی زیادی رو در تنوع کالا با یک سری از موارد داره. مثلا اگر شما مغازتون نزدیک مدرسه قرار داره طبیعتا تنوعی که باید در یک سری از بخش ها ایجاد بشود مثلِ تنوع در کیک، تنقلات، چیپس. طبیعتاً متفاوت است با مغازه ای که نزدیک یک بیمارستان قرار دارد که باید آبمیوه، کمپوت، و موارد دیگر رو داشته باشد.

تنوع کالا نقش بسیار زیادی را میتواند در فرصت شما درفروش اینترنتی داشته باشه.

 طبیعتاً فضای مارکت ما محدود واین تنوع تا جایی می تواند ادامه پیدا کند که این فضا را به شکل مطلوبی پر کنیم ولی از فضای فروش اینترنتی می تونیم در دیده شدن کالا استفاده کنیم. به هر حال در یک فضای 60متری 70 متری تعداد محدودی می تونیم اسکیو بچینیم که بعضی هاش ممکنه نمایش خوبی نداشته باشه و این تنوع میتواند کمک بکند که در بخش فروش اینترنتی شما،  هم  از فروش حضوری بهره مند بشید و هم از فروش اینترنتی.

 

ما در مجموعه گندم همه این موارد را برای شما محیا کردیم یعنی هم می توانید فروش اینترنتی خوبی داشته باشید و هم این تنوع کالاتون رو می توانید تا 3500 قلم و حتی بیشتر و متناسب با فضای داخلی فروشگاه و متراژتون و متناسب با نوع همجواری توسعه بدید.

 

 

برای افزایش بهره وری فروشگاه، موضوع  را می تونیم از دو منظر مورد پایش قرار دهیم. یک بخش برمیگرده به خود فروشنده و یک بخش برمیگرده به فضای داخلی فروشگاه:

 

  1. خود فروشنده: باید فرض کنه مشتری مهمانش  هست و با روی خوش با اون برخورد کنه-خوشامدگویی کنه.

 آمارهایی که در این بخش ارائه میشه ، اعداد و ارقام مختلفی هست ، ولی خروجیش اینه که حدود 70% -75%  ،   مشتری به زبان بدن توجه می کنه حرکات بدن - 20%  به تن صدا و حدود 5تا نهایتاً 10% استفاده از کلماتی که در برخورد با مشتری از آن استفاده می کند.

 

پس نقش حرکات بدن ما در اصطلاح The body language(زبان بدن)  و تن صدای ما بخش اعظم این پذیرش رو داره که مشتری وقتی به  مجموعه فروشگاه مراجعه می کنه اثر ذهنی خوبی رو براش ایجاد کنه.

 

فضای خود فروشگاه: تمیزی خود فروشگاه میتونه نقش خیلی موثری داشته باشه.

 

 چیدمان مرتب، فضای مطبوع فروشگاه، خنکی و گرمی فروشگاه، لباس ما  ، دست ما اگر کثیف باشه بدلیل اینکه مشتری داره میبینه که داریم به کالا دست می زنیم میتونه نقش خیلی موثری داشته باشه.

همه این موارد عواملی است که در بهره وری نقش خیلی موثری می تونه داشته باشه. اگر بخواهید  فروشنده خوبی باشید باید یک فروشگاه مرتب، منظم، چیدمان بسیار عالی و همچنین نظافت فروشگاه رعایت بشه و حساب کردن با ماشین حساب حتی، تن صدا و حتی حرکات ما مشتری رو تحت تاثیر قرار می ده و مورد توجه مشتری قرار می گیره.

برای مثال اگر دوربین روبروی شما قرار بگیره فی البداهه سعی می کنید مرتب و منظم باشید و برای عکس ظاهر خودتون رو آراسته کنید و نهایتاً سعی می کنید در حالت ایده عالی قرار بگیرید.

مشتری هم وقتی وارد فروشگاه می شه دقیقاً همین اتفاق می افته ، یعنی اولین نگاهی که می کنه شبیه همین عکس گرفتنه  .

تن صدا، نگاهتون و فضای فروشگاهیتون در ذهنش اثر میزاره و هر چقدر این بخش به شکل خیلی خوبی عرضه بشه طبیعتاً میتونه روی تکرار خرید در این فروشگاه و برای مشتری نقش بسزایی رو داشته باشه.

یه نکته ای که در بخش فروش سوپرمارکت ها مطرح می شود این هست که اگر یه وقتی کالایی رو موجود نداشتیم در خصوص معرفی کالای جایگزین اساساً چه مواردی رو باید مد نظر قرار بدهیم.

چند نکته درین مستتر هست: یکی اینکه ما در توصیه به کالای جایگزین باید به این نکته توجه کنیم که کالای جایگزین زمانی پیشنهاد بشه که در اون گروه کالایی وفاداری به برند ، کمتر باشه یا وجود نداشته باشه.

به طور مثال اگر من بیام به شما مراجعه بکنم بگم گوش پاک کنِ این برند رو بدید ، اگر شما این برند رو نداشته باشید طبیعتاً یک برند دیگری رو جایگزین معرفی کنید ، چون وفاداری به برند در این بخش کمتره میتونه معرفی و توصیه شما منجر به خرید مشتری بشه.

حالا اگر وفاداری به برند درش خیلی نقش موثری داشت ما باید در معرفی کالای جایگزین یکی دو نکته را مدنظر قرار بدیم:

1-مشتری از شما می پرسد که این کالا که معرفی می کنید کالای خوبیه؟ با کیفیت هست؟

عموماًمیشنویم که کالای خوبیه! ببرید! مشکلی نداره!  ولی من توصیه می کنم که برای این بخش:   از فواید محصول بگید ، از تجربه استفاده خودتون و یا سایر مشتریان بگید.

این منظور ما یعنی اگر می پرسند این کالا خوبه؟ بگید بله این کالا خوبه ، این فایده ها رو داره و اینکه طریقه مصرفش رو بگید و مثلا اگر دمنوش هست باید اینجوری دم کنید- اگر محصول کیک هست راهنماییش کنید که این طعم رو داره- این کاکائوش ازین کیفیت برخوردار است و نهایتاً اینکه بگید ما یه سری مشتری هامون دوستامون دارن میبرن و خیلی ازش راضی هستند و این رضایت منجر شده من این کالا رو به شما توصیه بکنم.

 و نهایتاً در پارامتر سوم اگر مشتری دغدغه داشت برای اینکه کالای جایگزین  رو معرفی بکنید اینه که ریسکش رو بپذیرید اگر ناراضی بودید برش گردونید.

به هر حال شما با این گفتگو  فرصتی رو ایجاد کردید که مشتری حجم خریدش رو بیشتر کرده ، به شما اطمینان می کنه و میدونه این مغازه، مغازه خودشه و میدونه اگر مشکلی باشه میتونه با شما درمیون بگذارد.

پس اگر این موارد رو لحاظ بکنید من توصیه می کنم که هیچ وقت فرصت فروشتون رو در فروشگاه از دست ندید.

 اگر نوع کالا و برندی رو در فروشگاه ندارید حتماً با در نظر گرفتن این چند نکته کالای جایگزین رو بهش پیشنهاد بدید.

نکته ای که در بحث فروش کالا می تونه مهم باشه اینه که همیشه این نکته رو در نظر بگیرید که شما صندوق دار یک فروشگاه نیستید، شما اگر می خواهید فروشنده خوبی باشید باید اشراف خوبی روی چیدمان کالای فروشگاه داشته باشید و اشراف خوبی رو نسبت به خود محصولات و کیفیتش، فوایدش، و وزنش داشته باشید.

من الآن یه مشتری هستم که به فروشگاه شما مراجعه می کنم، میگم آقا ببخشید این محصول ماکارونی رو کجا گذاشتید؟

شما چه برخوردی می کنید؟ بگید برین اون پایین ، اون گوشه سمت چپ این کالا رو بردارید!!!

آیا این میتونه مطلوب باشه؟ خیر اصلا نمیتونه مطلوب باشه.

ما پیشنهاد می کنیم که وقتی در بدو ورود به احترام مشتری بلند میشید ، مشتری رو همراهیش کنید، راهنماییش کنید و حتی ببرید محصول رو بیارید و در حین اینکه محصول رو میارید توضیح بدید، با مشتری گپ بزنید و این اشراف شما و تسلط شما به چیدمان فروشگاه و خود محصول باعث میشه مشتری به شما اطمینان کنه. خیلی از شرکت ها و برندها رو من فکر میکنم که فروشندگان می تونن در فروشش نقش خیلی موثری داشته باشند.

خود شما باید در فروشگاهتون ایجاد اعتبار کنید.

درسته که از برندها و نقششون نمیتونیم ازش غافل بشید یا نپذیریم ولی اگر شما یک فروشنده معتبر در یک فروشگاه باشین و شما به من مشتری اطمینان بدید اینو ببر خیالت راحت باشه مطمئن باشید که دفعه بعد تکرار خرید تکرار میشه ، این اعتباریه که شما در مشتری ایجاد می کنید.

من توصیه میکنم داخل فروشگاه فقط صندوقدار نباشید- داخل فروشگاه سعی کنید اشراف کامل داشته باشید به چیدمانتون- محصولاتتون-کیفیتتون- بسته بندیتون-وزن کالاتون.

هر چی میپرسه مدام دنبال محصول نگردید بذارید ببینم چی نوشته، بذار ببینم وزنش چقدریه حالا قیمت حتی اگر حفظ باشیدبه هر حال این اعتبار رو بیشتر می کنه.

 درجه اعتبارتون رو با اشرافی که در این حوزه ها برای خودتون ایجاد می کنید پیش مشتری بالا ببرید

نکته ای که می تونه خیلی حائز اهمییت باشه اینه که اگر واقعاً می خواهید فروشنده خوبی باشید و به کارتون علاقه دارید توی این بخش وارد بشید اما از سر نارضایتی و از سر اینکه راه دیگه ای براتون نمونده فروشندگی رو به شما توصیه نمی کنم.

فروشنده خوب فروشنده ایست که به کارش علاقه داره.

 صبح به صبح میاد فروشگاهش رو باز می کنه ، چیدمانش رو مرتبش می کنه ، تمیز میکنه ، فضای فروشگاهش رو مرتب می کنه، لیبل هاش رو قشنگ منظم میکنه، به مشتریانش که بهش مراجعه می کنن خوشامدگویی میکنه ، حتی اگر پنج مشتری با هم مراجعه کردن توصیه می کنم که حداقل با نگاهتون خوشامدگویی بکنید حتی اگر دارید با یکیشون گپ میزنید و راجع به محصول دارید توضیح میدید سعی کنید به کارتون اینقدر علاقه نشان بدهید که انرژی مثبت به مشتریاتون منتقل بشه، توصیه می کنم به ناراحتی هایی که در حوزه های مختلف بر شما وارد میشه در فروشندگی وارد نکنید. توصیه می کنم که در حین فروشندگی وارد مسائلی که خارج از فروشندگی میشه حالا میخواد سیاسی باشه یا اجتماعی باشه کمتر ورود پیدا کنید ،حالا هر بخشی که شما توصیه بکنید ممکنه یه مشری دیگری ایجاد نارضایتی کنه و از فروشگاه شما منفک بشه و دیگه مراجعه نکنه .

 به کارتون خیلی علاقه نشون بدید ، خیلی با حوصله و طمانینه دنبالش بکنید و شک نکنید که آینده خیلی خوبی رو در افزایش درآمد شما به واسطه افزایش تعداد مشتریانتون میتونه ایجاد بکنه.