مدل کسب و کار فرانچایز خصوصا در صنعت موادغذایی و رستوران‌های زنجیره‌ای در دنیا امر بسیار جا افتاده‌ای است. در آمریکا رستوران‌های مشهور و بزرگی مانند مک دونالد و رقیب سنتی آن برگرکینگ یا در بحث راه اندازه کافی‌شاپ‌ها یکی از مشهورترین‌ها دراین زمینه یعنی استارباکس ازاین مدل بهره فراوان برده‌اند.

سوال مهم اینجاست که چطور این رستوران‌ها یا فروشگاه‌های بزرگ در سراسر دنیا توانسته‌اند این همه شعبه داشته باشند؟ در اینجا بحث مدل کسب و کار فرانچایزها مطرح می‌شود.

 

مدل کسب و کار فرانچایز چیست؟

در این نوع مدل کسب و کار فرانچایز دهنده به فرانچایز گیرنده حق استفاده از نام برند و هم چنین لیسانس خود را خواهد داد. اما کار به همین جا ختم نمی‌شود. با توجه به اینکه اعتبار فرانچایز دهنده با سال‌ها تلاش و پشتکار و هزینه و سرمایه انسانی به دست آمده، بنابراین لازم است تا با انتقال فرانچایز آموزش‌ها ، تامین مواد، علم بازاریابی‌ها و مدیریت نیز به فرانچایز گیرنده منتقل شود تا اعتبار شرکت اصلی دچار خدشه‌ای نشود.

 

دلیل خرید فرانچایز چیست؟

گاهی اوقات خرید یک کسب و کار موجود برای خریدار کسب و کار و یا سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی در برندارد و درکنار آن راه اندازی کسب و کار جدید نیز می‌تواند با هراس و استرس فراوانی برای شخص همراه باشد، لذا گزینه بعدی می‌تواند گرفتن فرانچایز باشد. در مدل کسب و کار فرانچایز، شما باید هزینه اولیه‌ای پرداخت کنید و به‌ازای فروش‌های آینده خود نیز بخشی از درآمد حاصله را به دهنده فرانچایز می‌دهد.

 

مزیت‌های استفاده از مدل کسب و کار فرانچایز چیست؟

استفاده از نام و آوازه فرانچایز دهنده

 البته با توجه به اینکه شما می‌توانید از نام و اعتبار و شهرت شرکت اصلی استفاده کنید سود فراوانی نصیب خود می‌کنید و در واقع یک میان بر به این وسیله برای خود ایجاد می‌کنید. هزینه تبلیغات و بازاریابی برای شناخته شدن صرف نمی‌کنید زیرا که همه شما را در حال حاضر می‌شناسند و طرفداران برند اولیه شما را نیز جز خانواده همان برند حساب می‌کنند و با رضایت کامل پا به درون رستوران، کافی شاپ، فروشگاه شما می‌گذارند.

 

پایین آمدن ریسک شکست

در کنار تمام این مزیت‌ها باید توجه داشته باشیم که خصوصا صاحبان استارتاپ‌ها و افرادی که در حوزه راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا و جدید فعالیت دارند به دلیل کم تجربگی و یا ناآشنا بودن با فرایندهای مدیریتی و اجرایی در ابتدای کار دچار اشتباهاتی می‌شوند که شاید بعد از چند سال متوجه شوند و زمانی‌که دیگر خیلی دیر شده و به شکست استارتاپ آنها انجامیده است.

اما در حالت استفاده از مدل کسب و کار فرانچایز شما می‌توانید با خیال آسوده از روش‌های اجرایی و مدیریتی و هم چنین مشاوره کسب و کار شرکت اولیه استفاده کنید و جلوی ارتکاب اشتباهات مهلک را از همان ابتدا بگیرید.

 

پایین آمدن هزینه‌های راه اندازی و تبلیغات

از مزیت‌های دیگر مدل کسب و کار فرانچایز می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که غیر از شما بسیاری از افراد در اقسا نقاط یک کشور یا حتی جهان همین راه را طی کرده‌اند و در واقع شما به یک خانواده بزرگ وارد می‌شوید و یک کار دسته جمعی را در کنار آنها به انجام می‌رسانید. با توجه به اینکه از فروش خود مقداری به فرانچایز دهنده می‌دهید می‌توانید به راحتی و با قدرت نسبت به تبلیغات وسیع حساب باز کنید و خود فرانچایز دهنده تمام موارد مربوطه را تقبل خواهد کرد.

 

سهولت بیشتر در دریافت وام وتسهیلات مالی

همچنین اگر نیاز به وام و تسهیلات مالی داشته باشید، زمانیکه تحت یک فرانچایز گیرنده اقدام کنید بسیار راحت‌تر از کسی که تحت عنوان راه‌انداز استارتاپ یا موسس استارتاپ اقدام می‌کند موفق به دریافت وام خواهید شد. زیرا که بانک به شهرت و اعتبار فرانچایز دهنده اعتماد کامل دارد.

 

در صورتیکه یک کسب و کار جدید با آینده‌ای مبهم نمی‌تواند آنها را برای دادن هیچ‌گونه تسهیلات مالی متقاعد کند. حتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر هم با بررسی بسیاری از شرایط به اینگونه کسب و کارها تسهیلات مالی را اعطا می‌کنند و راه بسیار پر پیچ و خمی برایشان در نظر می‌گیرند.