برای درمان سرماخوردگی مایعات بنوشید. این جمله برای همه ما آشنا است و هزاران بار آن را از دکتر، متخصص و حتی اطرافیان  شنیده‌ایم. اما چه نوع مایعاتی بهترین است؟ گلودرد اجازه نوشیدن نوشیدنی‌های خنک را نمی‌دهد و گاهی حتی آب معمولی هم از گلو پایین نمی‌رود. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم شما را با بهترین نوشیدنی مناسب سرماخوردگی آشنا کنیم تا پس از نوشیدن آن‌ها احساس بهتری پیدا کنید.

 

10 نوشیدنی معجزه‌گر برای سرماخوردگی

 

سرماخوردگی چاره‌ای جز استراحت کردن تا زمان بهبودی را باقی نمی‌گذارد. اما با این نوشیدنی‌های معجزه‌گر سرماخوردگی می‌توانید کمی انرژی بگیرید، گلویی تازه کنید و سریع‌تر خوب شوید:

 

  1. دمنوش آویشن

دمنوش آویشن

در مدت زمان سرماخوردگی انواع دمنوش‌ها بهترین دوست شما هستند. دمنوش آویشن یکی از این انواع است. این گیاه خواص بسیاری دارد که همه آن‌ها برای سرماخوردگی مهم هستند. آویشن خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کنندگی دارد. همچنین از سرفه کردن جلوگیری می‌کند. این گیاه با طبع گرم خود حتی می‌تواند از عفونت تنفسی و پیش‌روی سرماخوردگی تا حدی جلوگیری کند.

 

در نتیجه حتماً این دمنوش را در طی درمان بنوشید و از فواید آن برخوردار شوید. دمنوش آویشن را می‌توانید به صورت کیسه‌ای و آماده از فروشگاه‌ها تهیه کنید یا این طرز تهیه را برای دم کردن آن با خود گیاه انجام دهید:

 

  1. برگ آویشن و حدود یک لیوان آب را در یک فرنچ پرس بریزید و اجازه دهید دم بکشد.
  2. همچنین می‌توانید آویشن خشک را به همراه دو لیوان آب در قوری دم کنید و ۱۰ دقیقه به آن برای دم کشیدن زمان دهید.
  3. سپس به همراه مقداری عسل در یک لیوان بریزید و نوش جان کنید.

 

  1. چای نعناع

 

آویشن در دسترس ندارید؟ می‌توانید چای نعناع را جایگزین آن کنید. این دو گیاه مفید از یک خانواده و با خواصی مشابه برای سرماخوردگی هستند. این دمنوش هم خاصیت ضدباکتریایی دارد و به از بین بردن باکتری‌های دهان کمک می‌کند. همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن به ایجاد احساسی بهتر و درمان سریع‌تر هم کمک می‌کند و در رفع گرفتگی دستگاه تنفسی و بینی هم بی‌تأثیر نیست. این دمنوش را می‌توانید به صورت کیسه‌ای آماده تهیه کنید و یا با برگ خشک یا تازه آن دم کردن را به این شکل انجام دهید:

 

  1. برای تهیه با نعناع تازه، برگ‌های نعناع را در آبجوش حدود ۵ دقیقه بجوشانید.
  2. سپس کمی عسل در لیوان ریخته و دمنوش را به آن اضافه کنید.
  3. در صورت علاقه می‌توانید چند قطره آب لیمو ترش هم به این ترکیب عالی اضافه کرده و میل کنید.
  4. برای تهیه با برگ‌های خشک هم کافی است برگ‌ها را در فرنچ پرس یا قوری بریزید و آب جوش اضافه کنید.
  5. سپس حداقل ۱۰ دقیقه برای دم کشیدن صبر کنید.
  6. با افزودن عسل و لیمو نوش جان کنید.

 

  1. دمنوش اکالیپتوس

دمنوش اکالیپتوس

از مهمترین خواص اکالیپتوس برای سرماخوردگی می‌توانیم به کمک به رفع گرفتگی بینی و درمان عفونت سینوس‌ها اشاره کنیم. این دمنوش مفید می‌تواند بدن درد سرماخوردگی و حتی سردرد شما را کاهش دهد. همچنین برای کنترل علائم بیماری از جمله سرفه و گرفتگی مخاط کاربرد دارد. این ماده خاصیت ضدالتهابی دارد و علاوه‌بر نوشیدن آن، می‌توانید در یک قابلمه آب بریزید و برگ‌ها را بخور دهید.

 

این دمنوش به صورت آماده و حتی ترکیب شده با سایر دمنوش‌های مفید در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود. اما اگر بخواهید آن را با برگ‌های خشک تهیه کنید، برای تهیه دمنوش اکالیپتوس باید این مراحل را انجام دهید:

 

  1. در ابتدا یک قاشق چای‌خوری برگ اکالیپتوس خشک را در یک لیوان یا قوری بریزید.
  2. حدود یک لیوان آب جوشیده به آن اضافه کنید.
  3. ۱۰ دقیقه مهلت دم کشیدن بدهید.
  4. سپس دمنوش را صاف کرده و با عسل نوش جان کنید.

 

  1. آب لیمو شیرین

 

لیمو شیرین منبعی عالی از ویتامین سی است. ویتامین سی هم تمام آن چیزی است که بدن سرماخورده برای درمان، بهبودی و مبارزه با ویروس به آن نیاز دارد. این آنتی اکسیدان قوی به تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع سریع‌تر ویروس سرماخوردگی کمک می‌کند.

 

اگر از افرادی هستید که اثرات سرماخوردگی به صورت طولانی مدت در بدن آن‌ها می‌ماند، به احتمال زیاد حجم کافی از این میوه سرشار از ویتامین سی، آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی به بدن خود نمی‌رسانید.

 

می‌توانید در طول سرماخوردگی حداقل روزی دو عدد از آن را میل کنید. یا به عنوان یک نوشیدنی مناسب سرماخوردگی خوشمزه و خوردن آسان‌تر این میوه، آب آن را بگیرید و با عسل مخلوط کنید. هر روز از این ترکیب بخورید تا با سرعت بیشتری علائم سرماخوردگی شما از بین برود. البته تنها به شرطی که آب میوه را به صورت طبیعی بگیرید. آبمیوه‌های آماده گزینه خوبی برای بیماری نیستند.

 

 

  1. دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل یکی از دمنوش‌های پرطرفدار در طب سنتی و در میان مردم است. این نوشیدنی مناسب سرماخوردگی خاصیت ضدالتهابی دارد و از این رو می‌تواند در کاهش علائم کمک کند. زنجبیل با طبع گرمی که دارد، می‌تواند با بسیاری از مواد غذایی سرد ترکیب شود. برای مثال بسیاری از افراد شیر را با پودر زنجبیل ترکیب می‌کنند چراکه شیر سرد و زنجبیل گرم نوعی تعادل را ایجاد می‌کنند.

 

برای سرماخوردگی هم به همین شکل است. در صورتی که طعم تند دوست ندارید، می‌توانید آن را به آسانی با سایر گیاهان و دمنوش‌های مناسب سرماخوردگی ترکیب کنید. برای مثال دمنوش زنجبیل و دارچین، زنجبیل و نعناع و زنجبیل و لیمو گزینه‌های خوش‌طعمی هستند. برای تهیه این دمنوش ضدالتهابی و ضدباکتریایی می‌توانید پودر آن را از فروشگاه‌ها تهیه کنید یا حتی دمنوش زنجبیل کیسه‌ای بخرید. در صورت تمایل به تهیه دمنوش با پودر باید چنین مراحلی را طی کنید:

 

  1. یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل را در لیوان بریزید.
  2. ۲۵۰ میلی‌لیتر یا یک لیوان آب داغ به آن اضافه کنید.
  3. ده دقیقه برای دم کشیدن صبر کنید.
  4. سپس با مقداری عسل نوش جان کنید.

 

برای تهیه این دمنوش با زنجبیل تازه هم می‌توانید به این ترتیب اقدام کنید:

 

  1. ۲ ریشه زنجبیل را پوست بگیرید.
  2. سپس آن را رنده کنید.
  3. زنجبیل رنده شده را در حدود ۲۵۰ میلی‌لیتر آب در حال جوشیدن بریزید.
  4. پس از حدود یک دقیقه آن را بردارید و تا ۱۵ دقیقه برای دم کشیدن دمنوش صبر کنید.
  5. در صورت علاقه با عسل میل کنید.‌

 

  1. دمنوش بابونه

 

اگر به استراحت نیاز دارید اما سرماخوردگی شدید، درد گلو و درد سر اجازه خوابیدن به شما نمی‌دهد، دمنوش بابونه بهترین گزینه است. این دمنوش علاوه‌بر خاصیت آرامش‌بخشی، به بهبود سردرد و گلودرد شما هم کمک شایانی می‌کند. بابونه حتی برای رفع گرفتگی بینی، درمان سرفه، بخور دادن و درمان عفونت‌های سینوسی هم کاربرد دارد.

 

این دمنوش مفید و خوش‌طعم را هم می‌توانید به صورت آماده و کیسه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اطراف تهیه کنید. برای دم کردن هم به چیز زیادی جز خود گیاه بابونه و آب جوش نیازی ندارید. تنها در صورت علاقه می‌توانید عسل را به این دمنوش و هر دمنوش دیگری هم اضافه کنید چراکه علاوه‌بر خوش‌طعم کردن دمنوش، برای بهبودی سریع‌تر هم کاربرد دارد. برای تهیه بابونه ۴ مرحله ساده زیر را انجام دهید:

 

  1. در قوری یک قاشق چای‌خوری بابونه و در صورت علاقه آویشن بریزید.
  2. بر روی آن آب جوش بریزید و روی کتری یا سماور قرار دهید تا دم بکشد.
  3. پس از ۱۵ دقیقه دمنوش را با صافی مناسب صاف کنید.
  4. سپس با ترکیب کردن با عسل نوش جان کنید.‌

 

  1. لیمو و عسل

لیمو و عسل

ترکیب لیمو و عسل برای سرماخوردگی و گلودرد مانند آب روی آتش است. این ترکیب می‌تواند به سرعت التهاب گلوی شما را از بین ببرد یا کاهش دهد. در نتیجه اگر به دنبال یک نوشیدنی مناسب سرماخوردگی هستید که در لحظه حال بهتری پیدا کنید و درد گلو را کاهش دهید، حتماً لیمو و عسل را امتحان کنید.

 

حتی اگر لیمو ترش تازه در دسترس ندارید، می‌توانید از آبلیموهای تازه فروشگاهی هم استفاده کنید. البته نباید این ترکیب را به تنهایی میل کنید، بلکه این مراحل را برای آماده‌سازی انجام دهید:

 

  1. ۲ قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان بریزید.
  2. حدود یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش اضافه کنید.
  3. مقدار کمی و حدود نصف لیوان آب جوش یا داغ اضافه کنید. به این شکل ترشی لیمو را کمتر احساس می‌کنید و عسل هم به راحتی حل می‌شود.
  4. هم بزنید و پس از حل شدن، این دمنوش لیمو را گرم میل کنید تا سریعا احساس بهتری پیدا کنید.

 

پیشنهاد به مطالعه بیشتر:  بهترین شربت‌ها و نوشیدنی‌های مناسب تابستان

 

  1. چای سبز

 

از طرفداران چای هستید؟ چای معمولی یا چای سیاه جز گرم کردن بدن و نرم کردن گلو تأثیر چندان زیادی برای سرماخوردگی ندارد. اما در مقابل، چای سبز تأثیر چشمگیری برای درمان این ویروس آزاردهنده دارد. این چای دارای ویتامین سی است و بالطبع به درمان و مبارزه با ویروس کمک می‌کند.

 

با توجه به ذائقه خود می‌توانید این چای را با عسل یا نعناع ترکیب و نوش جان کنید. پس از تهیه مقداری چای سبز خشک از فروشگاه، برای تهیه این چای به انجام کار دشواری نیاز نیست. می‌توانید در ۵ دقیقه آن را آماده کنید و پس از نوش جان کردن برای استراحت به رختخواب باز گردید. چای سبز را به این شکل بسیار ساده و آسان دم کنید:

 

  1. یک قاشق غذاخوری چای سبز را در لیوان یا قوری کوچک بریزید.
  2. مقداری آب جوش اضافه کنید و تا ۵ دقیقه برای دم کشیدن مهلت دهید.
  3. سپس چای سبز خود را با عسل نوش جان کنید.

 

برای درمان بهتر سرماخوردگی و برخورداری از فواید چای سبز هر روز آن را میل کنید. حتی می‌توانید این چای را به‌جای چای سیاه معمولی برای صبحانه، عصرانه و هر زمان دیگر جایگزین کنید.

 

  1. دمنوش پونه

دمنوش پونه

پونه یکی از گیاهان پرطرفدار و محبوب در طب سنتی است که از گذشته‌های دور به اشکال مختلفی برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدنی استفاده می‌شده است. از ترکیب آن با دوغ، پنیر و در مجموع لبنیات برای رفع طبع سرد آن‌ها تا دم کردن با آویشن و نوشیدن برای حالی بهتر، از ترفندهای جالب بهره‌گیری از فواید این گیاه هستند. این گیاه هم از خانواده نعناعیان است و فواید مشابهی به آویشن و نعناع را دارد.

 

در نتیجه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد که به درمان و تسکین گلودرد سرماخوردگی، سرفه، سردرد و حتی بی‌حالی کمک می‌کند. اگر از افرادی هستید که در سرماخوردگی از مشکلات و عفونت سینوس رنج می‌برند، این دمنوش به درمان سریع‌تر و رفع عفونت‌های شما کمک شایانی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای بهره‌گیری از حداکثر فواید، آن را با آویشن دم کنید. طرز تهیه دمنوش پونه برای سرماخوردگی به این شکل است:

 

  1. یک قاشق پونه را در لیوان دمنوش یا قوری کوچک بریزید. به دلخواه می‌توانید آویشن هم اضافه کنید.
  2. سپس آب جوش را به آن اضافه کنید و ترجیحاً بر روی حرارت کتری یا سماور بگذارید.
  3. حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دمنوش دم بکشد.
  4. سپس از صافی رد کنید و در لیوان بریزید.
  5. دمنوش را به همراه عسل میل نمایید.

 

  1. دمنوش گل گاوزبان

 

دمنوش گل گاوزبان دمنوشی محبوب و معروف در میان ما ایرانیان است. این دمنوش که اغلب با خواص آرامش‌بخشی شناخته می‌شود، یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای سرماخوردگی است. خواص متنوع آن باعث شده‌اند که تقاضای بالایی در بازار داشته باشد. به همین دلیل توسط برندهای مختلفی دمنوش گل گاوزبان کیسه‌ای تولید شده است و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد.

 

از مهمترین خواص گل گاوزبان برای سرماخوردگی می‌توانیم به ضد درد و ضدالتهابی بودن آن اشاره کنیم که برای درمان گلودرد و نرم و تازه کردن آن کارایی دارد. این دمنوش همچنین مقادیری از ویتامین سی را شامل می‌شود. در ضمن گل گاوزبان می‌تواند برای درمان و کاهش تب سرماخوردگی هم کاربرد داشته باشد. برای دم کردن تنها باید این چند قدم ساده را دنبال کنید:

 

  1. حدود ۳ قاشق غذاخوری گل گاوزبان را در درون یک قوری کوچک یا فرنچ پرس بریزید.
  2. به دلخواه می‌توانید برای طعم و عطر بهتر مقداری گل محمدی هم اضافه کنید.
  3. یک لیوان آب جوش بریزید و صبر کنید تا دم بکشد. در صورت استفاده از قوری، آن را بر روی حرارت کتری یا سماور قرار دهید.
  4. پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دمنوش خوش‌رنگ و بنفش شما آماده است. با کمی عسل نوش جان کنید.

 

تا اتمام بیماری و بهبودی کامل پیشنهاد می‌کنیم که هر روز از این دمنوش را میل کنید تا قوت بگیرید.

 

نوشیدنی‌های ممنوع در سرماخوردگی

نوشیدنی‌های ممنوع در سرماخوردگی

در طی دوره سرماخوردگی نباید تنها فکر کنید که برای درمان سریع‌تر چی بخورید، باید همچنین در نظر داشته باشید که چه چیزی نخورید. حتی اگر دقت کرده باشید، دکتر و متخصصین هم در کنار نوشتن یک نسخه دارو، دوری کردن از تعدادی از مواد غذایی همچون غذاهای سرخ‌کردنی را گوشزد می‌کنند.

 

در خصوص نوشیدنی‌ها هم به همین شکل است. تعدادی از نوشیدنی‌ها می‌توانند علائم سرماخوردگی را بدتر کنند و روند درمان و بهبودی کامل را به تعویق بیاندازند. نوشیدنی‌های ممنوع در سرماخوردگی این موارد هستند:

 

  1. قهوه

 

قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار به چند دلیل مهم ممنوع هستند. بله می‌دانیم برای افرادی که به کافئین و این نوشیدنی علاقه شدید یا حتی اعتیاد دارند، سخت است که چند روز قهوه میل نکنند؛ اما این کار برای سلامتی ضرورت دارد.

 

اول آنکه قهوه به دلیل داشتن کافئین زیاد باعث کم‌خوابی و بی‌خوابی می‌شود. بدن هم در حالت سرماخوردگی برای مبارزه با بیماری به استراحت زیاد نیاز دارد. زمانی که قهوه بخورید، نمی‌توانید به خوبی و کامل استراحت کنید.

 

دوم آنکه قهوه و کافئین باعث کم‌آب شدن بدن خواهند شد. همان‌طور که اشاره کردیم، نوشیدن مایعات و آب فراوان برای دفع سریع سرماخوردگی ضروری هستند. در نتیجه با نوشیدن قهوه زحمات خود را در خصوص نوشیدن دمنوش‌های مناسب سرماخوردگی و میوه‌های مفید به هدر می‌دهید. بهتر است تا چند روز دمنوش‌های پیشنهادی را جایگزین این نوشیدنی کنید.

 

البته زمانی که بیماری شما بهبود پیدا کرد، می‌توانید نوشیدن قهوه را مجدد شروع کنید؛ چراکه قهوه فواید بسیاری برای بدن دارد و به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کیسه صفرا شناخته می‌شود.

 

  1. آبمیوه

 

بسیاری از افراد به محض اینکه توصیه دکتر را در خصوص نوشیدن مایعات فراوان برای درمان می‌شنوند، اولین گزینه آن‌ها آبمیوه‌های پاکتی و آماده هستند. این مایعات نه تنها خاصیت درمانی خاصی ندارند، بلکه می‌توانند علائم بیماری را بدتر کنند. در واقع حجم فراوان قند موجود در این آبمیوه‌ها باعث التهاب بدن، گلو و بینی می‌شوند و حتی گلودرد را بدتر می‌کنند.

 

اگر در فروشگاه‌ها به دنبال نوشیدنی مفید و آماده برای سرماخوردگی هستید، دمنوش‌های کیسه‌ای به همراه یک شیشه عسل گزینه بهتری هستند.

 

  1. انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا از نظر مضر بودن در سرماخوردگی هر دو ویژگی منفی آبمیوه‌های آماده و قهوه را در خود جای داده‌اند. در نتیجه حتماً باید از آن‌ها دوری کنید.

 

از جهتی این نوشیدنی‌ها حجم زیادی قند دارند. قند هم همان‌طور که گفتیم باعث بدتر شدن التهاب و درد گلو می‌شود. از جهتی دیگر هم کافئین آن‌ها باعث جلوگیری از استراحت و خواب بدن خسته شما می‌شود.

 

اگر می‌خواهید سریعا حس بهتری پیدا کنید و گلویی تازه کنید، نوشیدنی‌های بهتری هم بدون ضرر این کار را برای شما انجام می‌دهند. دمنوش آویشن، پونه و لیمو عسل تعدادی از گزینه‌های بهتر هستند که می‌توانید به آسانی آماده و امتحان کنید. در صورت نیاز به شیرینی و طعم خوب، همیشه می‌توانید از طعم عسل در کنار این نوشیدنی‌ها به‌جای انرژی‌زا کمک بگیرید.

 

جمع‌بندی

 

در این مطلب سعی کردیم تعدادی از نوشیدنی‌های مفید برای سرماخوردگی را معرفی کنیم که به راحتی در دسترس همه هستند. در تنها چند دقیقه می‌توانید هر یک را بر اساس دستورالعمل موجود در این مطلب آماده کنید. سپس بنوشید و حس بهتری پیدا کنید.