اگر می‌خواهید برای همیشه با مشکلات کیسه صفرا و سنگ‌های آن خداحافظی کنید، راهی ندارید جز اینکه با بهترین نوشیدنی‌ها برای کیسه صفرا آشنا شوید. سلامت این عضو کوچک تأثیر چشمگیری در عملکرد صحیح بدن دارد و سایر عضوها و دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این کیسه عضو حساسی به حساب می‌آید که در معرض خطراتی همچون تولید سنگ و ابتلا به سرطان قرار دارد. در نتیجه اگر می‌خواهید کیسه صفرا خود را تقویت یا پاکسازی کنید و درد، التهاب و سنگ آن را از بین ببرید، می‌توانید با نوشیدن دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های مفید این کار را انجام دهید. در این مطلب 16 نوشیدنی مناسب برای کیسه صفرا را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

14 نوشیدنی برای کیسه صفرا

 

هر آنچه که می‌خورید و می‌نوشید بر روی عملکرد کیسه صفرا تأثیر می‌گذارد چراکه این عضو در فرآیند هضم مواد غذایی از جمله دفع چربی‌ها وظایف مهمی برعهده دارد. در نتیجه اگر مواد غذایی و نوشیدنی مفیدی میل کنید، این کیسه را تقویت خواهید کرد. در این قسمت ۱۵ مورد بهترین نوشیدنی برای کیسه صفرا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. چه سنگ صفرا دارید و چه در مجموع می‌خواهید این عضو بدن خود را تقویت و خوشحال کنید، این نوشیدنی‌ها به شما کمک خواهند کرد:

 

  1. آب؛ بهترین نوشیدنی دنیا

 

هیچ نوشیدنی در دنیا نمی‌تواند جای آب را برای سلامت بدن بگیرد. تمامی اعضای کوچک و بزرگ به این مایع حیات نیاز دارند و با نوشیدن آن لطف بزرگی به اعضای مختلف بدن و از جمله کیسه صفرای خود کرده‌اید. با نوشیدن آب می‌توانید به بهبود عملکرد کلی بدن کمک کنید.

 

در واقع با آب کافی سوخت‌وساز بدن افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب می‌تواند به راحتی مواد اضافی و سموم را از بدن دفع کند. با رساندن آب به کیسه صفرا به آن در تنظیم و نگهداری غلظت مناسب مایع صفرا کمک می‌کنید. به همین دلیل هم در هنگام بیماری و سرماخوردگی پزشکان بر نوشیدن مایعات و آب فراوان به عنوان بهترین نوشیدنی مناسب سرماخوردگی تأکید دارند.

 

  1. چای نعناع؛ تسکین درد

 

چای یا دمنوش نعناع گزینه عالی دیگری برای بهبود عملکرد کلی بدن است که تأثیر مستقیمی در سلامت و تقویت کیسه صفرا دارد. نعناع همچنین برای معده هم مفید است و در کل به بهبود عملکرد دستگاه گوارشی شما کمک می‌کند.

 

این دمنوش را می‌توانید به آسانی با دم کردن یک قاشق چای‌خوری برگ نعناع خشک در یک لیوان تهیه کنید.  آن را به مدت حداقل چهار هفته هر روز بنوشید و حتی می‌تواند جایگزین چای سیاه روزمره شما شود. به این شکل از فواید چای نعناع برای کیسه صفرا به دو شکل برخوردار شوید:

 

  • اول آنکه چای نعناع خاصیت آرامش‌بخشی دارد و درد و گرفتگی کیسه صفرا را تسکین می‌دهد.
  • دوم آنکه نعناع شامل یک ماده به نام ترپن است که در دفع سنگ تأثیر فراوانی می‌گذارد.

 

  1. چای سبز؛ کاهش ریسک سرطان

چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کیسه صفرا است.

 

سرطان کیسه صفرا مشکل رایجی است که بسیاری از افراد دارای مشکل در این عضو را نگران کرده است. خوشبختانه برای پیشگیری یک دمنوش مفید و مقوی وجود دارد که بدون هیچ ضرری می‌تواند به جلوگیری و کاهش ریسک سرطان کمک کند. چای سبز با ترکیبات خاص و منحصر به فرد خود می‌تواند احتمال ابتلا به ریسک سرطان کیسه صفرا را تا نزدیک به ۵۰ درصد کاهش دهد، البته به شرطی که به طور مداوم و حداقل شش ماه آن را بنوشید.

 

این چای مفید و خوش‌طعم حتی می‌تواند در کاهش ریسک ابتلا به سنگ کیسه صفرا هم تأثیرگذار باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که خانم‌ها بیشتر درگیر این مشکل می‌شوند و به همین دلیل نوشیدن روزانه این چای خوش‌طعم را به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم. در صورتی که زمان و حوصله دم کردن این چای را ندارید، می‌توانید چای سبز کیسه‌ای را به صورت آماده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنید.

 

مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم: بهترین شربت ها و نوشیدنی های مناسب تابستان

 

  1. آب لیمو؛ ویتامین سی خالص

 

رساندن ویتامین‌ها به اعضای بدن بسیار ضروری است. از آنجایی که امروزه غذاهای چرب و فست‌فود به سرعت در حال جایگزین غذاهای سنتی و مقوی قدیمی هستند، فراهم کردن ویتامین‌های ضروری بدن از روش‌های دیگر اهمیت بسیاری دارد.

 

کیسه صفرا هم برای عملکرد صحیح و تقویت خود به ویتامین سی نیاز دارد و همان طور که می دانید، آب لیمو منبعی غنی از ویتامین سی است. ویتامین آب لیمو برای تقویت کیسه صفرا مفید و می‌تواند با خاصیت ضداکسیدانی خود این عضو بدن شما را آرام کند.

 

  1. آب نارنج؛ کاهش التهاب

 

بسیاری از دردهای صفراوی ریشه در التهابات این عضو مهم بدن دارند. در نتیجه بهترین نوشیدنی برای کیسه صفرا در این شرایط آب نارنج است. این نوشیدنی نه تنها دارای فواید فراوانی برای بدن شما است، بلکه طعم جذابی دارد که در عین حال لذت نوشیدن یک نوشیدنی خوش‌طعم را هم برای شما رقم می‌زند.

 

این نوشیدنی همچنین ضدنفخ، ضدیبوست و مؤثر در درمان مشکلات هضم و سوءهاضمه است. اگر علاوه‌بر مشکلات کیسه صفرا، از مشکلاتی همچون فشار خون بالا و قند خون رنج می‌برید، این نوشیدنی می‌تواند در تنظیم و کنترل آن‌ها مفید واقع شود.

 

  1. سرکه سیب؛ دفع سنگ

 

سیب میوه‌ای خوشمزه و مقوی است که به هر شکلی مصرف شود، برای بدن مزایا و فواید مهمی دارد. به این ترتیب سرکه آن هم یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کیسه صفرا به حساب می‌آید. این مایع دارای مقادیری از اسید مالیک است. این اسید در دفع و از بین بردن کیسه صفرا تأثیر چشمگیری دارد.

 

در نتیجه اگر می‌خواهید با سرکه سیب سنگ کیسه صفرا را دفع کنید، می‌توانید هر روز صبح یک قاشق از آن را در آب حل کنید و ناشتا بنوشید تا پس از مدتی تأثیر این نوشیدنی را بر روی کیسه صفرا و سلامت خود حس کنید.

 

  1. آب چغندر؛ دفع سموم

اگر به دنبال یک نوشیدنی برای سلامت بیشتر کیسه صفرا هستید، حتما آب چغندر را امتحان کنید.

 

با نوشیدن بعضی از نوشیدنی‌های مفید برای کیسه صفرا که حتی بسیاری از آن‌ها به راحتی در دسترس همه قرار دارند، می‌توانید عملکرد این عضو و سوخت‌وساز کلی بدن را بهبود ببخشید. به این شکل سموم و مواد مضر موجود در بدن را دفع کنید. آب چغندر یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای این هدف به حساب می‌آید.

 

آب چغندر دارای مقادیر بتائین است. بتائین تأثیر چشمگیری در دفع سموم بدن دارد چراکه باعث افزایش قابل‌توجه سرعت سوخت‌وساز و تجزیه چربی مضر می‌شود. زمانی که این مواد با سرعت از کیسه صفرا دفع شوند، این عضو سلامت بیشتری را تجربه خواهد کرد. اگر طعم آن را دوست ندارید، می‌توانید به راحتی با کمی آب هویج ترکیب کنید و از طعمی بهتر لذت ببرید.

 

  1. آب میوه طبیعی؛ تقویت‌کننده

 

انواع آب میوه طبیعی را در وعده‌های غذایی و نوشیدنی‌های روزمره خود قرار دهید. آب میوه برای بدن و سلامتی بسیار مهم است و با آب‌رسانی به بدن به فعالیت بهتر آن کمک می‌کند. آب میوه و سبزیجات در تقویت کبد، معده، روده و کیسه صفرا تأثیر قابل‌توجهی می‌گذارد. با تقویت کردن این اعضای بدن می‌توانید به پاکسازی آن‌ها کمک کرده و به این ترتیب غلظت مایع صفرا را تنظیم کنید.

 

حتی اگر نوشیدنی‌های دیگری همچون سرکه سیب را برای دفع سنگ کیسه میل می‌کنید، در کنار آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن آب میوه و سبزیجات هم نوش جان کنید. به منظور تهیه آب میوه سرشار از ویتامین سی برای کیسه صفرا میوه‌هایی همچون پرتقال، کیوی و گریپ فروت را پیشنهاد می‌کنیم.

 

  1. قهوه؛ کاهش ریسک سنگ کیسه صفرا

قهوه، ربسک تولید سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد.

 

در دنیای امروزی که اغلب افراد درگیر معایب نوشیدن قهوه هستند و می‌خواهند این نوشیدنی را از زندگی روزمره خود حذف کنند، بهتر است مزایا و منافع آن را هم بدانید. قهوه باکیفیتی که از فروشگاه‌های معتبر تهیه می‌کنید، می‌تواند حتی برای کیسه صفرا شما هم مفید باشد. این نوشیدنی تا حدود قابل‌توجهی ریسک ابتلا به سنگ صفرا را کاهش می‌دهد.

 

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند اغلب افرادی که به طور روزمره و منظم قهوه می‌نوشند، نسبت به سایر افراد کمتر در معرض خطر ابتلا به سنگ صفرا هستند. این نوشیدنی می‌تواند میزان کلسترول را کاهش دهد و در عین حال میزان جریان مایع صفرا را افزایش دهد. به این ترتیب از مبتلا شدن به سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند. انواعی از قهوه با طعم‌ها و اشکال مختلف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسند. اگر وقت آماده کردن قهوه اسپرسو، دمی و ترک را ندارید، می‌توانید قهوه فوری باکیفیت خریداری و نوش جان کنید.

 

البته در مصرف هر نوشیدنی و مواد غذایی باید اعتدال را رعایت کنید و قهوه هم از این قائده مستثنی نیست. زمانی که بیش از حد از این نوشیدنی خوش‌طعم استفاده کنید، می‌تواند التهابات کیسه صفرا را افزایش دهد و به این شکل درد و رنج این عضو را بدتر کند.

 

  1. خاکشیر؛ افزایش تحرکات روده

 

خاکشیر یک ماده پرخاصیت و عالی برای بدن است که تأثیرات فراوانی در دستگاه گوارش دارد. این گیاه را به هر شکل که با آب سرد یا گرم میل کنید، به نحوی برای سلامتی بدن شما مفید خواهد بود. خاکشیر می‌تواند با افزایش تحرکات روده و کمک به دفع بهتر در جلوگیری از یبوست و سنگ کیسه مؤثر باشد.

 

با میل کردن آن با آب‌جوش می‌توانید کیسه صفرا را از فواید این نوشیدنی برخوردار کنید. خواص ضدالتهابی و ضد درد این ماده مفید همچنین می‌تواند در دفع سنگ صفرا تأثیر داشته باشد. این نوشیدنی روند دفع سنگ را برای شما آسان‌تر می‌کند.

 

خاکشیر را همچنین می‌توانید با آبلیمو میل کنید تا از یک نوشیدنی خنک و لذت‌بخش تابستانی لذت ببرید و اعضای بدن خود را از خواص آن بهره‌مند کنید. خبر خوب آنکه این نوشیدنی کاملا اقتصادی و به صرفه است و در عین حال دانه‌های خاکشیر در سوپرمارکت‌های نزدیک محل زندگی همه افراد مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای گندم در دسترس است.

 

  1. چای زنجبیل؛ بهبود کیسه صفرا

 

چای زنجبیل با داشتن طبع گرم نوشیدنی عالی دیگری برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی و بدن و بالطبع بهبود وضعیت کیسه صفرا است. حتی اگر کیسه صفرای بدن شما هم هیچ مشکلی همچون سنگ یا درد و التهاب نداردT می‌توانید با نوشیدن این دمنوش به بهبود و سلامتی بیشتر بدن کمک کنید.

 

این دمنوش علاوه‌بر برخورداری از خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی، به هضم بهتر و تولید صفرا کمک می‌کند. در نتیجه کیسه صفرا با سهولت بیشتری غلظت مایع را تنظیم خواهد کرد.

 

به دلخواه برای تهیه آن از پودر زنجبیل یا ریشه زنجبیل استفاده کنید. ترکیب آن با آب جوش یا جوشاندن ریشه زنجبیل در آب به مدت ۱۰ دقیقه برای تهیه این چای کافی است. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم این نوشیدنی را در مصرف روزانه یا صبحانه خود قرار دهید؛ چراکه خواص فراوانی برای بدن دارد. برای مثال می‌تواند به تسکین دردهای قاعدگی خانم‌ها کمک کند، مشکلات گوارشی را برطرف کند و موجب چربی‌سوزی شود.

 

  1. چای آویشن؛ کاهش درد

نوشیدن چای آویشن، مساوی با کاهش درد و تقویت کیسه صفرا

 

آیا به دنبال یک جایگزین عالی برای چای سیاه روزانه خود هستید که مزایا و فواید بسیاری هم برای بدن شما داشته باشد؟ چای آویشن انتخابی عالی به حساب می‌آید. این چای خوش‌طعم و عطر فواید بسیاری برای سلامتی دارد که افزایش مقاومت و تقویت کیسه صفرا یکی از آن‌ها است. این چای علاوه بر اینکه برای کیسه صفرا موثر است، به عنوان نوشیدنی مناسب سرماخوردگی نیز به شمار می‌رود.

 

چای یا دمنوش آویشن با تقویت کیسه صفرای شما به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوطه کمک می‌کند و در مجموع سیستم گوارشی شما را شاداب و سرحال می‌کند. این دمنوش می‌تواند در رفع دردهای صفراوی هم تأثیر بسیاری بگذارد و حتی دردهای دیگر از جمله دردهای قاعدگی را تسکین دهد.

 

طرز تهیه این دمنوش بسیار آسان است و درست مانند چای معمولی و چای سبز تنها در ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم می‌کشد. البته اگر می‌خواهید یک طعم بهتر را تجربه کنید یا زمان زیادی برای دم کردن آن ندارید، پیشنهاد می‌کنیم دمنوش آویشن آماده یا کیسه‌ای از فروشگاه‌ها تهیه کنید.

 

  1. چای بابونه؛ رفع نفخ

 

در صورتی که از درد، التهابات و نفخ کلافه شده‌اید، چای بابونه بهترین آرام‌بخش طبیعی و بدون ضرر برای شما است. این آرام‌بخش درد دیواره‌های کیسه صفرا را از بین می‌برد و یکی از موارد عالی در لیست بهترین نوشیدنی برای کیسه صفرا به شمار می‌رود.

 

این دمنوش عالی همچنین تأثیر شایانی در تسریع و سهولت بخشیدن به دفع سنگ‌های کیسه صفرا دارد. در عین حال با خواص ضدالتهابی و آرام‌بخشی باعث رفع نفخ کیسه صفرا شده و می‌تواند به از بین رفتن درد و ناراحتی منجر شود.

 

طرز تهیه دمنوش بابونه بسیار آسان است. تنها باید یک قاشق بابونه را با کمی آب‌جوش مخلوط کرده و حدود ۱۵ دقیقه تا دم کشیدن آن صبر کنید. برای بهبود کامل کیسه صفرا باید این دمنوش را هر روز و روزی دو بار مصرف کنید تا در نهایت از خواص آن برای بدن خود شگفت‌زده شوید.

 

  1. چای زردچوبه؛ تخلیه کیسه صفرا

 

زردچوبه یکی از ادویه‌های اصلی و پرطرفدار در بین ما ایرانیان برای پخت انواع غذاها به شمار می‌رود. با این وجود، کمتر کسی از فواید این ادویه برای بدن آگاه است. یکی از مهمترین فواید آن کمک به کیسه صفرا برای دفع و تخلیه مواد مضر است.

 

زردچوبه دارای مقادیری از کورکومین بوده که در کاهش التهابات و درد کیسه صفرا تأثیر چشمگیری می‌گذارد. دمنوش این ادویه همچنین می‌تواند به سم‌زدایی و رفع سموم از کبد و کیسه صفرا مؤثر باشد. البته تمامی این مزایا به شرطی هستند که در مصرف این دمنوش و ادویه زیاده‌روی نکنید.

 

این ادویه به آسانی در هر خانه و فروشگاهی یافت می‌شود و قیمت بسیار مناسبی دارد. در نتیجه اگر می‌خواهید با یک دمنوش خانگی ساده به سلامتی کیسه صفرای خود رسیدگی کنید، چای یا دمنوش زردچوبه را امتحان کنید.

 

نوشیدنی ممنوع برای کیسه صفرا

نوشیدنی‌های ممنوع برای کیسه صفرا

 

همان‌طور که میل کردن بعضی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در درمان مشکلات کیسه صفرا تأثیر فراوانی می‌گذارد، برخی از مواد و نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث تولید سنگ، ایجاد درد و التهاب در این عضو بدن شوند. به طور کلی اگر از مشکلات کیسه صفرا رنج می‌برید یا سابقه ژنتیکی و خانوادگی در مشکلات و تولید سنگ صفرا دارید، توصیه می‌کنیم تا حد امکان از این نوشیدنی‌ها دوری کنید:

 

  • لبنیات پرچرب: لبنیات پرچرب از جمله شیر پرچرب و حتی سایر مواد خوراکی مشابه از جمله بستنی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات صفراوی شود. هضم کردن چربی برای دستگاه گوارش و کیسه صفرا دشوار است. به این ترتیب می‌تواند این عضو بدن را تحریک کند و باعث درد و التهاب در این ناحیه شود. پیشنهاد می‌کنیم زمان خرید شیر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سراغ لبنیات کم‌چرب و با چربی کمتر از ۱.۵ بروید.

 

  • نوشیدنی‌های گازدار: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نوشیدنی‌های گازدار و انرژی‌زا برای دفع سنگ کیسه صفرا مفید هستند. در حالی که اغلب این نوشیدنی‌ها و از جمله نوشابه دارای مقادیر بسیار زیادی از قند هستند. قند زیاد نه تنها برای کیسه صفرا، بلکه برای کلیه اعضای بدن مضر است و دفع آن دشوار می‌باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم چنین مواردی را از رژیم غذایی خود حذف کنید یا با نوشیدنی‌های بدون قند جایگزین کنید.

 

  • نوشیدنی‌های کربنات شده: نوشیدنی‌های کربنات شده می‌توانند در عملکرد طبیعی کیسه صفرا مشکل ایجاد کنند. این نوشیدنی‌ها باعث ایجاد اختلال در تنظیم غلظت مایع صفرا می‌شوند و پاکسازی را مختل می‌کنند. بهتر است این نوشیدنی‌ها را با نوشیدنی‌های مفید، دمنوش‌ها، آب میوه‌های طبیعی و حتی آب معمولی جایگزین کنید تا به بهبود دستگاه گوارش و کیسه صفرا منجر شود.

 

جمع‌بندی

 

در این مطلب انواعی از بهترین نوشیدنی مناسب کیسه صفرا و نوشیدنی برای سنگ صفرا را معرفی کردیم. این نوشیدنی‌ها را می‌توانید به راحتی با هزینه‌ای کم و محدود تهیه کرده و به دلخواه با ترکیب با عسل طبیعی نوش جان کنید. تنها به خاطر داشته باشید که در نوشیدن و مصرف هیچ یک نباید زیاده‌روی کنید و همیشه اعتدال را حفظ کنید.