اگر می‌خواهید همیشه لباس‌هایی تمیز، سالم و خوشبو داشته باشید، باید بهترین نوع شوینده لباس را برای خود انتخاب کنید. زمان خرید لباس اغلب افراد سعی می‌کنند اجناس باکیفیت را انتخاب کنند که در طی مدت‌ها استفاده، همچنان ظاهر زیبای اولیه خود را حفظ کند. اما کمتر کسی به این فکر می‌کند که شاید خراب شدن لباس‌ها به دلیل استفاده از شوینده نامناسب باشد! به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم این مطلب را به معرفی انواع شوینده های لباس اختصاص دهیم تا با استفاده از این اطلاعات بتوانید همیشه لباس‌هایی بادوام، تمیز و مرتب داشته باشید.

 

۱۱ نوع شوینده لباس

 

در این قسمت انواع شوینده‌های لباس را با ویژگی‌ها و خصوصیات هر یک برای شما شرح می‌دهیم. به این ترتیب دفعه بعدی که برای خرید شوینده به سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای بروید، خواهید دانست که چه مدلی را انتخاب کنید. انواع شوینده‌های لباس ماشینی و دستی به این ترتیب هستند:

 

  1. پودر لباسشویی دستی

 

ساده‌ترین و قدیمی‌ترین نوع شوینده لباس که همه ما به خوبی با آن آشنا هستیم، پودر لباسشویی دستی است. تقریباً تمامی ما مدت زیادی از این شوینده استفاده کرده‌ایم، اما آیا جز قیمت ارزان و پاک‌کنندگی مناسب ویژگی دیگری از آن را می‌دانید؟

 

پودر لباسشویی دستی بافت و ساختار به نسبت زبری دارد و قادر است به خوبی از وظیفه شستشو بر‌آید. به همین دلیل استفاده فراوانی برای شستشوی اقلامی همچون فرش، قالیچه و پتو دارد. این شوینده به طور معمول رایحه خاصی ندارد و برای شستشوی دستی کف زیادی تولید می‌کند. قیمت آن بسیار کم و به صرفه است و حتی می‌توان گفت در لیست انواع شوینده لباس با کمترین هزینه جای می‌گیرد.

 

پودرهای شوینده دستی انواع مختلفی دارند. برای مثال شوینده‌های معمولی و پودرهای لباس کودکان و نوزادان دو مدل آن هستند. نکته مهم در استفاده از این شوینده آن است که نباید برای ماشین لباسشویی استفاده شود؛ چراکه موجب خراب شدن ماشین و تولید کف بیش از حد می‌شود.

 

  1. پودر لباسشویی ماشینی

پودر لباسشویی ماشینی را باید یکی از بهترین انواع شوینده‌های لباس دانست.

 

از زمانی که انواع ماشین لباسشویی میهمان خانه‌های ما شد، پودر شوینده مخصوص ماشین لباسشویی هم جای خود را در خانه‌ها باز کرد. این پودر دارای ویژگی‌های تقریباً مشابهی با پودرهای دستی است. پودرهای ماشینی قیمت مناسبی دارند و به همین دلیل اغلب افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند. این شوینده‌ها کف بسیار زیادی برای شستن لباس‌ها در ماشین تولید می‌کنند اما بوی ملایم و کمی دارند.

 

به طور معمول پودرهای ماشینی میزان پاک‌کنندگی بالایی دارند. در مقایسه با پودرهای دستی قوی‌تر هستند و از فناوری سفیدکنندگی مخصوص شستشو در ماشین لباسشویی برخوردار هستند. این پودرها هم انواع مختلفی دارند و در کیفیت‌های متنوعی تولید می‌شوند که البته به دلیل تقاضای فراوان مصرف‌کنندگان است.

 

وابسته به نوع پودر لباسشویی ماشینی، ممکن است پیش از شستشوی لباس در ماشین به پاک کردن دستی لکه‌ها نیاز داشته باشید. پودرهای ساده لباس‌هایی با آلودگی روزمره را به خوبی پاک می‌کنند اما در پاک کردن لکه‌های سرسخت و خاص باید از پودرهای قوی استفاده کنید. اگر همیشه حجم زیادی از لباس را با توجه به تعداد اعضای خانواده خود می‌شویید، پودرها انتخابی به صرفه برای شما هستند. همچنین این موضوع را به خاطر داشته باشید که پودر لباسشویی ماشینی از اقلام قابل خرید در طرح کالابرگ محسوب نمی‌شوند. اگر می‌خواهید در مورد 11 قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ بدانید، حتما مقاله کالابرگ چیست را از دست ندهید.

 

  1. قرص لباسشویی

 

از آنجایی که اهمیت استفاده از شوینده مناسب روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند، روزبه‌روز شوینده‌های مختلف‌تری هم وارد عرصه بازار می‌شوند. قرص‌های ماشین یکی از آن‌ها هستند. با استفاده از این نوع شوینده دیگر درگیر حجم پودر و مایع مورد استفاده نیستید. تنها باید یک قرص را در محفظه مخصوص ماشین لباسشویی قرار دهید.

 

قرص‌های شوینده قابلیت پاک‌کنندگی به نسبت بالایی دارند. این قرص‌ها لکه‌های لباس را به خوبی پاک می‌کنند. در نتیجه حتی برای از بین بردن لکه‌های عرق از روی لباس هم کاربرد دارند.

 

اگر شرایط کاری و زندگی شما به‌گونه‌ای است که لباس‌هایتان خیلی کثیف می‌شوند، می‌توانید از قرص‌ها برای شستشوی لباس‌های کار خود استفاده کنید. در ضمن این نوع شوینده لباس باعث رسوب گرفتن مخزن ماشین لباسشویی نخواهد شد و به این ترتیب از خراب شدن آن جلوگیری می‌کند.

 

  1. مایع لباسشویی

بهترین نوع شوینده لباس برای ماشین لباسشویی، مایع لباسشویی است.

 

اغلب افراد در ایران برای شستشوی لباس‌ها یا از پودر لباسشویی استفاده می‌کنند یا برای محافظت بیشتر از بافت و ساختار پارچه به مایع لباسشویی روی می‌آورند. برخلاف پودرهای لباسشویی، مایع‌های لباسشویی به خوبی حتی در دمای پایین آب حل می‌شوند. به همین دلیل احتمال اینکه پس از شستشوی لباس‌ها با لکه‌های سفید بر روی لباس مواجه شوید، کم است.

 

این مایع‌ها مدل‌های متنوعی دارند. برای مثال مایع ماشین لباسشویی، مایع شستشوی دستی و مایع شوینده لباس‌های تیره بعضی از آن‌ها هستند. همچنین یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های این نوع شوینده در رایحه آن است. این محصولات دارای رایحه خوشایند و جذابی هستند که پس از شستشو بر روی لباس باقی می‌ماند.

 

  1. کپسول ژل شوینده

 

کپسول ژل شوینده نوع دیگری از انواع شوینده لباس به حساب می‌آید که تا حدودی مشابه قرص لباسشویی است. این نوع شوینده از قدرت پاک‌کنندگی بالایی برخوردار است. به این ترتیب می‌تواند انواع لکه‌ها، آلودگی‌ها و کثیفی‌های لباس را به خوبی پاک کند. در نتیجه برای افرادی که اغلب لباس‌های خیلی کثیف و آلوده به ویژه لباس کودک و نوجوان دارند، مناسب است.

 

کپسول ژل به طور کامل در آب حل می‌شود. به همین دلیل بر روی لباس‌ها لک و خط شوینده را باقی نمی‌گذارد. ‌در عین حال به بافت و ساختار پارچه لباس‌ها هم آسیبی وارد نمی‌کند. با این وجود، این محصول یک محصول خارجی است و توسط برندهای داخلی زیادی تولید نشده است. در نتیجه قیمت بالایی دارد و برای استفاده روزمره چندان پیشنهاد نمی‌شود. همچنین به دلیل خارجی بودن به راحتی در سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای اطراف پیدا نمی‌شود.

 

  1. نرم‌کننده لباس

نرم کننده لباس را باید شوینده‌ای مناسب برای لباس‌های زبر و ضخیم دانست.

 

نرم‌کننده در واقع نوعی شوینده و پاک کننده لکه‌های لباس به حساب نمی‌آید. در مقابل، در از بین رفتن بوی نامطبوع لباس‌ها کمک می‌کند. نرم‌کننده‌ها بوی بسیار خوبی دارند که بر روی لباس باقی می‌ماند. در عین حال، قیمت بسیار کم و به صرفه دارند و به همین دلیل می‌توانید به راحتی آن‌ها را برای استفاده به همراه پودر لباسشویی تهیه کنید.

 

از جهتی دیگر انواع نرم‌کننده همچنین می‌توانند از بافت و ساختار پارچه لباس‌ها هم محافظت کنند. اگر دقت کرده باشید، حوله‌ها، لباس‌های جین، کتان و بافت پس از مدتی استفاده و شستشوی مکرر دچار کمی زمختی و زبری می‌شوند و جنس آن‌ها خشک می‌شود. نرم‌کننده در حفظ رنگ و لطافت این لباس‌ها کمک قابل‌توجهی می‌کند.

 

مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم: بهترین شربت‌ها و نوشیدنی‌های مناسب تابستان

 

  1. مایع‌های لکه‌بر

 

بعضی از لکه‌های لباس بسیار سرسخت و عمیق هستند. برای مثال لکه چربی، خون، گل و مواد غذایی به راحتی از روی پارچه لباس پاک نمی‌شود. بعضی از آن‌ها حتی به کل پاک نمی‌شوند. در این شرایط، تنها استفاده از یک پودر ماشین لباسشویی ساده کارساز نیست. به یک نوع دیگر از انواع شوینده های لباس هم نیاز دارید. این شوینده‌ها لکه‌بر هستند.

 

لکه‌بر لباس در انواع مختلف مایع تولید می‌شود. این مایع از قدرت پاک‌کنندگی بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند سرسخت‌ترین لکه‌ها را پاک کند. از جهتی این مایع‌های شوینده تنها مخصوص استفاده در ماشین لباسشویی نیستند. می‌توانید آن‌ها را به صورت دستی و مستقیم بر روی لکه‌ها بریزید تا سریعا پاک شوند. این مسئله باعث استفاده فراوان از آن‌ها برای پاک کردن چنین لکه‌هایی شده است:

 

  • لکه قهوه، شکلات و چای
  • لکه خون
  • لکه لوازم آرایش از جمله رژ لب
  • لکه‌های چربی و مواد غذایی
  • لکه‌های زرد و جای تعریق
  • و...

 

  1. پودر لباسشویی لباس کودک

پودر لباسشویی لباس کودک، بهترین گزینه برای شستشوی البسه کودک به شمار می‌رود.

 

همان‌طور که می‌دانید، انواع شوینده لباس متشکل از مواد شیمیایی مختلف هستند. این مواد شیمیایی برای بدن ظریف و حساس کودکان یا نوزادان بسیار ضرر دارد و می‌تواند باعث ایجاد آلرژی یا حساسیت پوستی شود. به همین دلیل انواع شوینده مخصوص لباس کودک هم تولید شده‌اند تا لباس‌های فرزند دلبندتان را با این شوینده‌ها بشویید و از بدن لطیف آن‌ها محافظت کنید.

در ضمن به دلیل اهمیت بالای این نوع شوینده، شوینده لباس کودک هم در هر دو نوع مایع و پودر تولید می‌شود. وابسته به دلخواه و بودجه خود می‌توانید هر یک را انتخاب کنید.

 

  1. مشکین شوی

 

لباس‌های مشکی و تیره بیش از آنچه که فکر می‌کنید، حساس هستند. اغلب افراد همیشه سعی می‌کنند مواظب لباس‌های رنگ روشن و سفید خود باشند که ایجاد لکه باعث خراب شدن آن‌ها نشود. در نتیجه از لباس‌های مشکی غافل می‌شوند، در حالی که این نوع لباس‌ها اغلب پس از چند بار استفاده و شستشو رنگ خود را از دست می‌دهند. به این ترتیب به اصطلاح بور می‌شوند و دیگر زیبایی اولیه خود را ندارند.

 

اگر یک شلوار کتان مشکی نو را با یک مدل قدیمی‌تر مقایسه کنید، تفاوت رنگ و ساختار را به خوبی احساس خواهید کرد. برای این مشکل هم یک شوینده مخصوص تولید شده است. انواع شوینده‌های لباس از نوع مشکین‌شوی برای لباس‌های تیره طراحی شده‌اند که علاوه‌بر تمیزی و شستشوی کامل لباس، به رنگ آن آسیبی وارد نکنند. با استفاده از این نوع شوینده برای لباس‌های تیره می‌توانید میزان ماندگاری و دوام آن‌ها را افزایش دهید.

 

دانستن این مطلب، حتما به کارتان می‌آید: نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

 

  1. سفید شوی

لباس‌های سفید را با هر شوینده‌ای نمی‌توان شست. بهترین شویدنه لباس برای البسه سفید و روشن، سفید شوی است.

 

همان‌طور که لباس‌های تیره در مرور زمان رنگ خود را از دست می‌دهند و بور می‌شوند، لباس‌های سفید در مرور زمان کدر، زرد و تیره می‌شوند. برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی به مایع سفیدشوی نیاز دارید.

 

اگر از افرادی هستید که طرفدار این رنگ جذاب و همیشگی هستند و تعداد فراوانی لباس سفید دارند، باید یک مایع سفیدشوی تهیه کنید. سفیدشوی قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد که از تیره و زرد شدن پارچه‌های سفید جلوگیری می‌کند.

 

  1. رنگین شوی

 

رنگ دادن لباس‌های رنگی به یکدیگر یکی از مشکلات رایج و همیشگی بوده است که با تولید و عرضه رنگین‌شوی از بین رفته است. اگر همیشه لباس‌های رنگی شما در ماشین لباسشویی به یکدیگر رنگ می‌دهند یا پس از مدتی استفاده رنگ پریده می‌شوند، به یک مایع رنگین‌شوی نیاز دارید.

 

مایع لباسشویی بهتر است یا پودر

مایع لباسشویی بهتر است یا پودر

 

زمانی که صحبت درباره انتخاب بهترین شوینده لباس برای استفاده همیشگی می‌شود، اغلب افراد در بین دو راهی پودر شوینده و مایع شوینده گیر می‌کنند. بوی خاص و جذاب مایع از یک جهت و مقرون به صرفگی پودر از جهت دیگر باعث ایجاد این دو راهی می‌شود. در مجموع این دو را می‌توانید به طور همزمان تهیه کنید و به این ترتیب استفاده کنید:

 

  • پودر شوینده: زمان‌هایی که به قدرت پاک‌کنندگی بیشتری نیاز دارید یا می‌خواهید حجم زیادی از لباس‌ها و به ویژه لباس‌های کار را در چندین دور بشویید، از پودرها استفاده کنید.
  • مایع شوینده: زمانی که می‌خواهید لباس‌های خاص و گران قیمت خود را به‌گونه‌ای بشویید که پارچه آن‌ها ماندگاری بیشتری داشته باشد و رایحه‌ای عالی از آن استشمام شود، از مایع استفاده کنید.

 

البته در عین حال باید دو نکته مهم را به خاطر بسپارید و سپس بر اساس ترجیح خود نسبت به خرید شوینده لباس اقدام کنید. اول آنکه پودرهای شوینده در مرور زمان باعث رسوب گرفتن جاپودری و مخزن ماشین لباسشویی می‌شوند. در نتیجه باید مراقب این مسئله باشید و هر از گاهی آن‌ها را جرم‌زدایی کنید. دوم آنکه مایع لباسشویی نسبت به پودر شوینده قیمت چندین برابری دارد اما در عین حال نسبت به آن بیشتر از جنس و ساختار پارچه محافظت می‌کند.

 

برندهای برتر شوینده های لباس

 

برندهای بی‌شماری در سراسر جهان به تولید انواع شوینده لباس پرداخته‌اند. با این وجود، از آنجایی که تولیدات ایرانی همگام با محصولات خارجی هستند و در عین حال قیمت مناسب‌تری دارند، پیشنهاد می‌کنیم از برندهای داخلی حمایت کنید. تعدادی از برندهای برتر شوینده لباس در ایران شامل این چهار برند هستند:

 

  1. برند سافتلن: برند سافتلن یکی از تولیدکنندگان معروف است که انواع مایع شوینده، پودر شوینده و نرم‌کننده لباس را تولید می‌کند.
  2. برند اوه: برند اوه برندی مطرح در زمینه تولید انواع محصولات بهداشتی و شوینده است. این برند تولیدات باکیفیتی را در زمینه پودر و مایع شوینده لباس عرضه کرده است.
  3. برند اکتیو: برند اکتیو یکی از برندهای برتر با تولیدات مقرون به صرفه است که انواع پودر شوینده، مایع شوینده، شوینده لباس کودک، نرم‌کننده و حتی قرص ماشین لباسشویی را با قیمت مناسب عرضه می‌کند.
  4. برند هوم پلاس: هوم پلاس برندی معتبر و مطمئن در تولید محصولات و شوینده‌های لباس ایرانی باکیفیت است. تولیدات این برند از جمله انواع قرص لباسشویی، مایع‌های لکه‌بر و انواع سفیدکننده لباس آن می‌توانند به خوبی لباس‌های شما را از هر گونه آلودگی پاک کنند.

 

جمع‌بندی

 

در این مطلب به معرفی انواع شوینده های لباس و ویژگی‌های هر یک پرداختیم. برای انتخاب شوینده مناسب خود می‌توانید نکات مهم این مطلب را در نظر بگیرید و سپس با خیالی آسوده نسبت به خرید محصولات باکیفیت یکی از برندهای برتر اقدام کنید. شما می‌توانید تمامی انواع شوینده لباس را از فروشگاه‌های گندم با بهترین قیمت خریداری نمایید.

 

مطلب پیشنهادی: فرانچایز چیست؟